Nowe Volvo XC90 - informacje i zdjęcia

12 długich lat - tyle pozostawała w produkcji pierwsza generacja Volvo XC90, samochód zaprojektowany jeszcze w czasach, gdy w motoryzacji rządziła elektryka, a nie elektronika. Nowe wcielenie modelu rozpoczyna w historii szwedzkiej marki całkiem nową epokę.

I to bez żadnej przesady. XC90 jest jednym z elementów wycenionego na 11 mld euro projektu rewitalizacji szwedzkiej marki, przeprowadzanego właśnie przez koncern Geely - jej chińskiego właściciela. To nie tylko samochód ważny z punktu widzenia statystyk sprzedaży, ale i pierwszy zbudowany na nowej, modułowej platformie SPA, z której w przyszłości skorzystają kolejne modele, pierwszy od lat stworzony bez udziału Forda, pierwszy z napędem hybrydowym i... ostatnia dla Volvo szansa ratunku przed postępującą globalizacją oraz konsolidacją działalności w przemyśle motoryzacyjnym (więcej informacji: XC90 - ostatnia deska ratunku).

Reklama

Bryła nowego XC90 żywo nawiązuje do poprzednika, podobnie zresztą przetłoczenia po bokach karoserii, kształt tylnych świateł i linia szyb. Samochód ma proste, konserwatywne linie, a jego szeroki wlot powietrza skutecznie wyróżnia się na tle podobnych znaków rozpoznawczych Audi, BMW i Mercedesa. Jedynym "barokowym" odstępstwem są LED-owe reflektory ze światłami dziennymi przypominającymi literę "T". Motyw ten stanowi nawiążanie do młota Thora, nordyckiego boga piorunów. Co ciekawe, w topowej wersji wyposażenia felgi będą montowane felgi o imponującej, 22-calowej średnicy. Zależnie od preferencji, model oferowany jest z eleganckim pakietem stylistycznym Urban z dodatkami z polerowanej stali lub terenowym Rugged, z plastikowymi osłonami.

Wnętrze XC90 jest umeblowane siedmioma fotelami - producent deklaruje, że w ostatnim rzędzie mogą wygodnie podróżować osoby o wzroście do 170 cm (szacunek za szczerość). Siedzenia w drugim rzędzie są na życzenie sterowane elektrycznie, a zewnętrzne miejsca mają także funkcję podgrzewania. Całość sprawia bardzo przytulne i bardzo wytworne wrażenie. Uwagę zwraca minimalistyczna stylizacja kokpitu, duże połacie naturalnych materiałów - drewna, metalu i skóry - oraz wysmakowane detale, takie jak żłobione pokrętła, dźwignia zmiany biegów wykonana z kryształowego szkła wyraźne przeszycie foteli czy duży centralny ekran systemu multimedialnego (odpowiedzialny również za sterowanie wentylacją). Wbrew wcześniejszym doniesieniom, system CarPlay dla urządzeń Apple będzie dostępny dopiero w 2015 roku.

Pod maską - wyłącznie 4-cylindrowe jednostki z bezpośrednim wtryskiem paliwa połączone z 8-biegowymi automatami, a wśród nich:

  • diesle biturbo o mocy 190 lub 225 KM (D4/D5; 400/470 Nm maksymanego momentu obrotowego);
  • silniki benzynowe z turbosprężarką i kompresorem o mocy 254 lub 320 KM (T5/T6; 350/400 Nm maksymalnego momentu)


Ostatnią i najciekawszą pozycją w gamie jest wariant hybrydowy T8 z 4-cylindrowym, benzynowym silnikiem 2.0 z podwójnym doładowaniem (kompresor i turbo), napędzającym koła przedniej osi, oraz 80-konnym motorem elektrycznym, wprawiającym w ruch koła tylne. Razem tandem ten generuje imponujące 400 KM i 640 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Dzięki energii zgromadzonej w bateriach litowo-jonowych XC90 T8 może pokonać do 40 km bez udziału jednostki spalinowej, co ma pozwalać na przejechanie dystansu 100 km na dawce zaledwie 2,6 l.

W zawieszeniu Volvo zastosowano aktywne amortyzatory z kilkoma trybami tłumienia (prawdopodobnie wyposażenie opcjonalne).

Mówisz "Volvo", myślisz "bezpieczne auto". Nie inaczej jest z XC90 - model został wyposażony w fotele ze specjalnym układem amortyzacji sił pionowych występujących pomiędzy ramą a pokryciem, system zatrzymujący auto próbujące ruszyć przed nadjeżdżającym samochodem (np. na skrzyżowaniu), układ City Safety, chroniący przed potrąceniem pieszego lub rowerzysty, w dzień i w nocy, a także aktywny tempomat z funkcją jazdy półautonomicznej, umożliwiający "śledzenie" poprzedzającego pojazdu przy niewielkich prędkościach (np. w korkach).

Z okazji premiery Volvo wprowadzi do sprzedaży odmianę XC90 First Edition, zbudowane w liczbie 1927 sztuk (w 1927 roku założono szwedzką markę). Jej sprzedaż ruszy 3 września br. o godzinie 10 na łamach strony internetowej Volvo.

msob

magazynauto.pl
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy