Nowe samochody z instalacją LPG. Nie zostało ich wiele
Wciąż wyraźnie niższa cena gazu LPG skłania wielu kierowców do kupowania modeli z taką instalacją. Znaczną większość na rynku stanowią modele używane, ale nie brakuje też nowych aut oferowanych z fabryczną instalacją LPG. Oto, jakie samochody w 2024 są dostępne z gazem w standardzie.
Dziś na rynku wśród nowych modeli dostępnych z instalacją LPG dominują proste i raczej tanie modele z niższych klas. Jeszcze kilkanaście lat temu fabryczny gaz oferowała np. Alfa Romeo do modelu Giulietta. Instalacja LPG zakupiona wraz z autem ma plusy, bo często jej koszt jest stosunkowo atrakcyjny, a producent daje na nią gwarancję dłuższą niż w przypadku, gdybyśmy instalację montowali w niezależnym zakładzie. Do tego zdarzają się promocje w stylu np. przedłużonej gwarancji lub wręcz instalacji w cenie auta.
Paliwo LPG jest mieszaniną propanu i butanu, którego system wtryskowy jest dołączony do istniejącego silnika benzynowego. Jego wykorzystanie wymaga zastosowania specjalnego zbiornika. Jazda na LPG oznacza niższą emisję CO2, mimo tego, że auta potrzebuję nieco więcej gazu niż benzyny. Trzeba jednak mieć na uwadze to, że auta z instalacjami LPG muszą co roku jeździć na przeglądy (nawet nowe), a ich koszt jest nieco wyższy.
Jakie więc nowe modele są dostępne z fabryczną instalacją LPG w 2024 roku?
Rumuński producent znacznie podniósł ceny swoich modeli, ale też ich jakość oraz poziom zaawansowania nie jest ten, co kiedyś. Dacia to marka, która ma bogatą ofertę aut z instalacjami LPG, które dostępne są prawie we wszystkich modelach - taką opcję napędową znajdziemy we wciąż sprzedawanym Dusterze (nowy dopiero trafi do salonów), Joggerze oraz Sandero, wszystkie mają dopisek ECO-G. Pojemność bagażnika pozostaje identyczna, co w wersjach benzynowych, w silnikach trzeba dokonać niewielkich modyfikacji. Montaż instalacji realizowany jest bezpośrednio w fabryce. Tankowanie do pełna zbiornika LPG w Dacii trwa dwie minuty.
W każdym wypadku do napędu auta służy benzynowy 1.0 TCe o mocy 100 KM sprzężony z 6-biegową, mechaniczną skrzynią biegów. Najdroższy w tym towarzystwie jest Duster, który z fabrycznym gazem kosztuje od 94 500 zł. Ma przedni napęd i co bardzo ciekawe właśnie na gazie osiąga swoją maksymalną moc, kiedy jedziemy na benzynie (tyczy się to zresztą każdej Dacii) jednostka benzynowa generuje 90 KM. Pojemność zbiornika benzyny w Dusterze wynosi 50 l, gazu natomiast 48,8 l. Dzięki temu w tym aucie można pokusić się o przejechanie łącznie ponad 1000 km. Producent podaje, że Duster zużywa 6,8-7,0 l LPG/100 km, czyli o około 0,5 l więcej niż benzyny. Setkę auto osiąga w 13,8 s, rozpędza się maksymalnie do 168 km/h. Sprint od 0 do 100 km/h, mimo wyższej mocy, zajmuje Dusterowi o 0,7 s więcej niż w przypadku odmiany bez LPG, czemu winna jest zapewne wyższa masa auta.
Najtańsza Dacia z instalacją LPG to Sandero, korzystające z tego samego układu napędowego co Duster. Mniejsze rozmiary sprawiają, że jest od niego bardziej dynamiczna i ekonomiczna. Do 100 km/h rozpędza się w 11,6 s, potrzebuje średnio 6,7 l gazu na każde przejechane 100 km. Pojemność zbiornika na LPG jest jednak mniejsza i wynosi 40 l. Auto można kupić za 66 900 zł.
Dacia Jogger ECO-G także napędzana jest przez silnik 1.0 TCe, który również na gazie osiąga maksymalną moc 100 KM (i o 10 Nm wyższy moment obrotowy - 170 Nm). Pojemność zbiornika LPG wynosi 40 l. Auto zużywa średnio 7,7-7,8 l LPG/100 km, do setki przyspiesza w 12,3/13,0 s (wolniejsza jest odmiana 7-osobowa). Dzięki promocji oszczędzamy 3900 zł i w cenie 77 900 zł możemy wyjechać autem z fabryczną instalacją LPG.
Jeszcze do niedawna na stronie Fiata można było znaleźć Pandę z nieśmiertelną jednostką 1.2 8V (wolnossącą) o mocy 69 KM i fabryczną instalacją. Auto z kołpakami, manualną klimatyzacją czy Bluetoothem można było kupić za około 65-68 tys. zł. Obecnie taka wersja Pandy nie występuje w cenniku (jest tylko odmiana 1.0 hybrid), ale na portalach ogłoszeniowych wciąż można znaleźć fabrycznie nowe Pandy z gazem - nawet za niecałe 63 tysiące. W takiej konfiguracji to jedno z najtańszych w eksploatacji aut, które, wg producenta, potrzebuje 7,5 l LPG na każde przejechane 100 km. Do wożenia pizzy tańszy w eksploatacji będzie tylko skuter.
Dwa modele z fabryczną, choć nietanią, instalacją LPG firmy BRC oferuje Kia - to Picanto i Stonic. W obu za napęd odpowiada wolnossący silnik 1.2 DPI z pięciobiegową skrzynią mechaniczną. Jego moc w Picanto wynosi 67 KM, maksymalny moment obrotowy to 96 Nm. Dopłata do instalacji wynosi 6500 zł, co oznacza, że najtańsze Picanto z gazem kosztuje 67 000 zł. Producent zaznacza jednak, że do kupienia są tylko modele z zapasów dostępnych u dealerów. W Stonicu jednostka benzynowa osiąga wyraźnie więcej, bo "aż" 84 KM i 118 Nm momentu. Tak jak w Picanto butla umieszczona jest w miejscu koła zapasowego. Stonic w takiej odmianie przyspiesza od 0 do 100 km/h w 13,5 s, czyli o 1,3 s szybciej niż Picanto. Jej cena jest też wyraźnie wyższa - minimum 87 600 zł.
Modele Clio i Captur to jedyne auta z fabryczną instalacją LPG od Renault. Napęd jest identyczny co w Dacii - silnik 1.0 TCE, moc 100 KM (na gazie, na benzynie 90 KM), sześciobiegowe przekładnie mechaniczne. Clio z LPG kosztuje od 78 200 zł, zużywa 6,9-7,8 l gazu na 100 km. Captura wyceniono na co najmniej 89 500 zł. Tak jak w Dacii przełączanie między źródłem napędu odbywa się za pomocą przycisku umieszczonego po lewej stronie od kierownicy, a instalacja nie ogranicza pojemności bagażnika.
Niegdyś Skoda oferowała więcej modeli zasilanych LPG, dziś ostał się tylko jeden - Fabia. Aby móc cieszyć się tańszą eksploatacją można wybrać podstawowy wariant napędowy, czyli silnik 1.0 MPI o mocy 80 KM (wolnossący). Skoda korzysta z instalacji marki Landi Renzo, jednak jeśli się na nią zdecydujemy nie możemy wybrać opcji Skoda Premium Care, czyli rozszerzonej gwarancji (po upływie fabrycznej ochrony). Nowa Fabia z LPG kosztuje od 72 150 zł.
Bogatą ofertę modeli z LPG ma SsangYong. Z instalacją można zakupić Tivoli, Tivoli Grand, Korando oraz Torresa. We wszystkich za napęd odpowiada turbodoładowany silnik 1.5 o mocy 163 KM. Przy pozostałych propozycjach taka moc wyróżnia się na plus, w dodatku w SsangYongu można się zdecydować na skrzynię automatyczną, a nawet na napęd 4x4. W przypadku modeli, które chcemy zamówić koszt instalacji zakładanej u autoryzowanego dealera wynosi 6500 zł, jednak jeśli sięgniemy po model z 2023 roku rabat wyniesie 4500 zł.
Tivoli z LPG kosztuje minimum 89 400 zł (cena uwzględnia promocję), 5000 zł więcej zapłacimy za odmianę Grand. Tivoli to model, który wyceniono na 98 400 zł (jeśli mowa o aucie z 2024 roku). Najdroższy w tym towarzystwie Torres kosztuje od 146 400 zł. Co ciekawe, SsangYong podkreśla, że może zamontować instalację zarówno do aut nowych jak i używanych. Okres gwarancji na instalację LPG wynosi 5 lat lub 100 000 przejechanych km w zależności od tego co nastąpi pierwsze - czyli jest taka sama jak na samochód.