Nowe Audi ze sprężynami z kompozytów

Audi ogłosiło, że jeszcze przed końcem tego roku wprowadzi do "modelu klasy średniej wyższej" sprężyny wykonane z kompozytów polimerowych wzmacnianych włóknem szklanym - GFRP (Glass Fibre Reinforced Plastics).

Nowe sprężyny są o około 40 proc. lżejsze od stalowych - każda z nich waży około 1,6 kg, podczas gdy masa tego samego elementu wykonanego ze stali wynosi 2,7 kg. W rezultacie waga jednego samochodu spada o około 4,4 kg. W ujęciu bezwzględnym to niewiele, ale połowa z tego przypada na masę nieresorowaną. A im mniejszy stosunek masy nieresorowanej do resorowanej, tym większy komfort tłumienia nierówności i lepsza precyzja prowadzenia.

Sprężyny z GFRP różnią się od stalowych już na pierwszy rzut oka - są jasnozielone, grubsze, mają nieco większą średnicę i mniej zwojów. Rdzeń sprężyny składa się z długich włókien szklanych, skręconych ze sobą i impregnowanych żywicą epoksydową. Na taki rdzeń, mający zaledwie kilka milimetrów średnicy, nawija się dodatkowe włókna na przemian pod kątem plus i minus 45 stopni do osi wzdłużnej. W ostatnim etapie element jest utwardzany w temperaturze ponad 100 st. Celsjusza.

Reklama

Zestrojenie sprężyn GFRP może być dopasowywane do konkretnych zadań, a materiał użyty do ihc budowy ma liczne zalety - nie ulega korozji, jest odporny na uszkodzenia mechaniczne, a przy jego produkcji zużywa się mniej energii.

msob

Rewolucyjne zawieszenie Audi będzie oszczędzać paliwo? - INNOWACJE

magazynauto.pl
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy