Nissan GT-R 50th Anniversary Edition i odświeżone Nismo

Na salonie w Nowym Yorku Nissan zaprezentował specjalną wersję GT-Ra oraz jego najmocniejszą odmianę w zmodernizowanej odsłonie.

Na większości rynków Nissan GT‑R 2020 będzie dostępny w trzech wersjach wyposażenia: GT‑R Premium, GT‑R Track Edition i GT‑R NISMO. W wybranych regionach oferowane będą także wersje Pure, Prestige i Black, ale prawdziwym hołdem dla bogatej tradycji modelu jest GT‑R 50th Anniversary Edition.

Samochody z edycji specjalnej będą dostępne trzech tradycyjnych, dwubarwnych wersjach kolorystycznych. Nawiązują one do kolorów, w jakich GT‑R pojawiał się w wyścigach japońskiej serii GP, z myślą o której został zaprojektowany pierwszy GT‑R. Do gry wraca nie stosowany od czasu GT-R "R34" błękit Bayside (Wangan), któremu towarzyszą białe "wyścigowe" pasy. Poczwórna warstwa lakieru i dwukrotne wygrzewanie zapewniają intensywność niebieskiego koloru z atrakcyjnymi detalami i głębokimi cieniami. Jubileuszowa edycja GT‑R zwraca też uwagę niebieskimi akcentami na ramionach obręczy kół. Kolekcję na 50. rocznicę uzupełnia perłowa biel łączona z czerwonymi pasami oraz szarość Super Silver z białymi pasami.

Reklama

We wnętrzu 50th Anniversary Edition zastosowano specjalny odcień szarości, przypominający porę tuż po zmierzchu (kolor ten jest dostępny opcjonalnie także w innych wersjach GT‑R na 2020 rok). Rocznicowymi elementami są także między innymi unikatowe wykończenie kierownicy i dźwigni zmiany biegów, specjalne wytłoczenia na fotelach, podsufitka z alcantary z unikatowymi przeszyciami oraz daszki przeciwsłoneczne obszyte alcantarą.

565‑konny silnik V6 o pojemności 3,8 litra otrzymał między innymi nowe turbosprężarki, które pomagają zwiększyć elastyczność silnika w niskim zakresie prędkości obrotowej. Kolektory wydechowe o konstrukcji zapożyczonej z samochodów wyścigowych, mają zoptymalizowane punkty mocowania turbosprężarki, co pozwala na łatwiejsze serwisowanie i ewentualny tuning bez potrzeby demontowania samego kolektora.

W modelu GT‑R zastosowano zmodyfikowaną 6‑biegową przekładnię dwusprzęgłową z trybem "R" przeznaczonym do jazdy zarówno po drodze, jak i po torze. Zapewnia on szybszą redukcję biegu w celu lepszego przygotowania się do dynamicznego wyjścia z zakrętu. Zmiana przełożenia następuje w chwili uaktywnienia się systemu ABS, co ogranicza podsterowność i zapewnia bardziej przewidywalne reakcje pojazdu. Układ adaptacyjnej kontroli przełożeń został zaprogramowany tak, aby dostosowywać charakterystykę pracy skrzyni biegów do stylu jazdy kierowcy. Dźwięk wydechu to zasługa zmodyfikowanego tytanowego tłumika z ręcznie polerowanymi końcówkami (w kolorze niebieskim).

Elektronicznie sterowane zawieszenie zostało dostrojone pod kątem zwiększonej stabilności w zakrętach i wyższego komfortu jazdy. Układ kierowniczy działa jeszcze bardziej precyzyjnie, wymagając tylko minimalnych korekt przy prędkości do 300 km/h. Nowy układ hamulcowy zwiększa siłę hamowania, reagując intensywniej mimo mniejszego skoku pedału, co przekłada się na odczuwalnie większą skuteczność hamulców.

Zmodernizowany GT-R Track Edition 2020

Dla tych, którzy chcieliby wybrać się swoim GT‑Rem na tor, Nissan oferuje zmodyfikowaną, bardzo mocną wersję Track Edition 2020, z opcjonalnym dachem z włókna węglowego. Dzięki nowej technologii produkcji tworzywo wykorzystane w tej części nadwozia jest gładsze i ma ciaśniejszy splot. Silnik (w samochodach na rynek USA) pochodzi z GT‑R NISMO i towarzyszą mu przeprojektowane turbosprężarki z najnowszego wyścigowego GT‑R GT3. Zapożyczenia te zaowocowały zwiększeniem przyspieszenia o 20% oraz wzrostem mocy do 600 KM.

Jedną z opcji dostępnych w Track Edition są specjalne karbonowo-ceramiczne tarcze hamulcowe i zaciski Brembo. Węglowo-karborundowe tarcze (410 mm z przodu i 390 mm z tyłu) twardością niemal dorównują diamentowi. W połączeniu z wyczynowymi okładzinami ciernymi generują większe tarcie ułatwiające opanowanie pojazdu w każdej sytuacji wymagającej wytracenia prędkości.

Nissan GT-R Nismo 2020

Najmocniejszy i najbardziej ekskluzywny GT‑R wyróżnia się na tle pozostałych wersji ilością włókna węglowego zastosowanego w całym samochodzie. Z tego tworzywa wykonane są między innymi zderzaki, przednie błotniki, poszycie dachu, nakładki na progi, klapa bagażnika oraz tylny spojler. Każdy element udoskonalono pod kątem obniżenia masy, zwiększenia siły dociskającej i poprawy własności aerodynamicznych. Tylko na elementach nadwozia zaoszczędzono w ten sposób 10,5 kilograma. Dalsze 20 kilogramów zniknęło dzięki zastosowaniu zmodernizowanych lub zupełnie nowych podzespołów.

Przednie błotniki przypominają teraz te z Nissana GT‑R GT3. Żebrowane wloty powietrza pomagają odprowadzać rozgrzane powietrze z komory silnika i uzyskać wyjątkową siłę dociskającą przednie koła bez zwiększania oporu aerodynamicznego. Poprawiają one także przepływ powietrza wzdłuż nadwozia, co pomaga zapewnić stabilność przy dużej prędkości, zwłaszcza przy braku tylnego spojlera. Nowy proces produkcji umożliwił stworzenie lżejszego dachu z włókna węglowego, o ciaśniejszym splocie.

20‑calowe obręcze kół RAYS z kutego aluminium są przeznaczone specjalnie do GT‑R Nismo 2020. Są one jeszcze lżejsze, a 9‑ramienny wzór zwiększa ich sztywność. Nowo zaprojektowane opony Dunlop mają szerszy bieżnik z mniejszą liczbą rowków, co zwiększa powierzchnię kontaktu opony z nawierzchnią o 11%. Zapewnia to lepsze trzymanie się drogi w zakrętach, poprawia reakcje na obrót kierownicy oraz ogranicza opory toczenia w porównaniu z poprzednim modelem.

Specjalne przednie fotele przeznaczone do GT‑R Nismo mają za zadanie zapewnić stabilność na wysokości łopatek oraz niższych partii ciała, dając kierowcy poczucie zjednoczenia z pojazdem.

Sercem zespołu napędowego GT‑R pozostaje 24‑zaworowy silnik V6 o pojemności 3,8 litra, z podwójnym turbodoładowaniem. W GT‑R Nismo zastosowano specjalną wersję turbosprężarki, przejętą wprost z wyścigowego GT‑R GT3. Charakteryzuje się ona zmodyfikowanym kształtem turbiny i mniejszą liczbą łopatek. Pozwala to zoptymalizować przepływ powietrza i zwiększyć elastyczność silnika o 20% bez utraty mocy. Samochód wyposażono w 6‑stopniową dwusprzęgłową przekładnię z trybem "R", który nie tylko pozwala szybciej zmieniać biegi, ale także optymalizuje ich dobór, zwłaszcza na wyjściu z zakrętu. Dźwięk wydechu to zasługa zmodyfikowanego tytanowego układu z ręcznie polerowanymi końcówkami (w kolorze niebieskim).

Zmodyfikowane zawieszenie zapewnia jeszcze lepszą stabilność w zakrętach, sterowność kierunkową i wyższy komfort jazdy. Układ kierowniczy działa jeszcze bardziej precyzyjnie, wymagając tylko minimalnych korekt przy prędkości do 300 km/h. O podporządkowaniu osiągom świadczy również zastosowanie karbonowo-ceramicznego układu hamulcowego. Połączenie ceramicznych tarcz Brembo — 410 mm z przodu i 390 mm z tyłu — z zaciskami Brembo znacznie skraca czas reakcji oraz poprawia wytrzymałość i ogólną skuteczność hamulców. Jednocześnie lekka konstrukcja zmniejsza masę nieresorowaną przy każdym kole, ułatwiając precyzyjne utrzymywanie zamierzonego kierunku jazdy. Węglowo-karborundowe tarcze twardością niemal dorównują diamentowi. W połączeniu z nowym materiałem okładzin ciernych generują większe tarcie ułatwiające opanowanie pojazdu w każdej sytuacji wymagającej wytracenia prędkości. Zastosowanie nowych materiałów umożliwiło także skrócenie skoku pedału hamulca. Nowo opracowane zaciski o podwyższonej sztywności zostały polakierowane na jaskrawy żółty kolor i są odporne na temperaturę przekraczającą 1000 stopni Celsjusza.


Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy