Navdy - wyświetlacz HUD z funkcjami smartfona dla każdego

Czy informacje z telefonu, w tym z zainstalowanej w nim aplikacji nawigacyjnej, mogą wyświetlać się na szybie auta? Mogą. A czy da się przy okazji sterować wybranymi funkcjami za pomocą gestów? Da. Wszystko za sprawą urządzenia Navdy, które spełnia funkcję wyświetlacza HUD.

Smartfony stały się nieodłącznym elementem naszego życia. O zagrożeniach wynikających z ich użytkowania podczas prowadzenia pojazdów wiemy bardzo dużo. Niestety, na większości kierowców nie robi to żadnego wrażenia. Tym bardziej zastanawia sensowność tworzenia kosztownych kampanii społecznych, które tylko nieznacznie wpływają na świadomość użytkowników dróg. Być może należy po prostu pogodzić się w faktem, że ludzie będą korzystali z telefonu podczas jazdy i nic tego nie zmieni, a zainteresowanie przesunąć w kierunku tworzenia rozwiązań do bezpiecznego posługiwania się urządzeniem.

Reklama

Technologia

Jedną z takich innowacji są wyświetlacze typu head-up (HUD), prezentujące informacje na przedniej szybie auta lub - w tańszej wersji - na przezroczystej płytce z poliwęglanu. Do niedawna rozwiązanie to było znane głównie z zastosowań np. w samolotach bojowych. Coraz powszechniej spotyka się je jednak w samochodach. W skrajnie niezaawansowanej opcji jest to zwykły smartfon położony przy przedniej szybie na wysokości kierowcy oraz odpowiednia aplikacja pokazująca bieżącą prędkość lub inne dane (wyświetlacz rzuca niedoskonały obraz na szybę i w ten sposób pełni funkcję HUD). Zaawansowana opcja dotyczy dedykowanego urządzenia z szybą wyświetlacza o wysokiej przezroczystości o znacznym stopniu jasności niż otoczenie. Układ optyczny z kolei musi mieć tak dobrany punkt ostrości, aby kierowca nie musiał skupiać wzroku na dwóch odległościach (wyświetlacz, droga). Najczęściej stosowanym elementem emitującym obraz była lampa CRT, a obecnie przechodzi się na wyświetlacze ciekłokrystaliczne LCD, LCOS, DMM (Digital Micro Mirrors), OLED i laserowe.

Wykorzystanie tej technologii w samochodach ma na celu skupienie uwagi kierowcy na jednym miejscu w pojeździe, gdzie znajdzie wszelkie potrzebne informacje - aktualna prędkość, wskazówki nawigacji, ostrzeżenia o sytuacji na drodze, inne komunikaty. Takim miejscem jest wewnętrzna strona przedniej szyby na wysokości dostosowanej do wzroku kierowcy.

Na polskim rynku dostępnych jest kilka urządzeń typu HUD (których cena waha się od kilkuset do 1000 zł). Można również zaopatrzyć się w fabryczne rozwiązanie bezpośrednio u producenta, np. w BMW to koszt 4280 zł.

Telefon i HUD - Navdy

Co wspólnego ma wyświetlacz HUD z telefonami komórkowymi używanymi przez kierowców? Projektanci z San Francisco połączyli koncepcję wyświetlania podstawowych komunikatów z samochodu (prędkość, dystans itp.) za pomocą urządzenia HUD oraz informacji przychodzących na smartfona (SMS, połączenia, aplikacje, komunikatory, wiadomości) - tak powstało Navdy. Pamiętając, że wszystkie te dane dostępne są dla kierowcy na poziomie jego wzroku czyli de facto jeden rzut oka wystarczy do uchwycenia sytuacji na drodze oraz informacji z Navdy.

To odpowiedź na ludzkie przyzwyczajenia (do korzystania ze smartfonów) - jeśli nie można ich wyeliminować, należy sprawić, aby były bezpieczniejsze. Zatem najważniejszą funkcją Navdy jest to, że kierowca korzysta ze smartfona i informacji z pojazdu nigdy nie tracąc drogi z oczu.

Podstawowe funkcje urządzenia

Navdy komunikuje się ze smartfonem za pomocą bluetooth i WiFi, współpracuje z większością urządzeń opartych na Androidzie oraz iOS (wszystkie iPhone i iPad). Obsługuje m.in. nawigację Google Maps, bezpiecznie wyświetla wszelkie notyfikacje znajdujące się na telefonie (takie jak wiadomości tekstowe, wpisy kalendarza, WhatsApp, Twitter, Facebook, etc.), przyjmuje i inicjuje połączenia bez patrzenia na telefon. Odtwarza, wstrzymuje i przełącza strumieniowo przesyłaną muzykę z odtwarzaczy takich jak Spotify, Pandora, iTunes i Google Music, ponadto za pomocą wyświetlacza pokazywane są dane z samochodu, takie jak prędkość, liczba przejechanych kilometrów do kolejnego tankowania, zużycie paliwa, ciśnienie w oponach itp.

Navdy to nie tylko narzędzie do wyświetlania treści, ale również za jego pomocą (a raczej za pomocą gestów) kierowca wydaje polecenia typu: odbierz lub odrzuć rozmowę, zmień utwór muzyczny, czy wyświetl wiadomość. Obsługiwane gesty to: przesunięcie palca w prawo, w lewo oraz kciuka w górę - pod które można na poziomie smartfona skonfigurować wybrane aplikacje i funkcje. Doskonałym przykładem są odtwarzacze muzyki - funkcje tych aplikacji takie jak pauza, play, stop, pomijanie i powtarzanie utworów mogą być sterowane prostymi gestami, wszystko zależy od ustawień użytkownika.

Ponadto za pośrednictwem Navdy kierowca będzie mógł skomponować każdą wiadomość (tweet, facebook, SMS) - dyktując ją np. w Google Now lub Siri. Za pomocą komend głosowych kierowca wybierze również połączenie z wybraną osobą, wskaże miejsce podróży dla nawigacji czy uruchomi konkretną aplikację. Minusem jest to, że na tym etapie prac obsługiwanych jest jedynie język angielski.

Parametry techniczne

Wymiary urządzenia - szerokość: 130 mm, głębokość: 140 mm, wysokość: 95 mm (w tym wyświetlacz HUD). Core całego urządzenia oparty jest na 5,1-calowym wysoko przejrzystym wyświetlaczu Head-Up Display. Inne elementy urządzenia to: kamera na podczerwień (główna funkcja to obsługa gestów), akcelerometr, e-kompas, czujnik światła otoczenia, WiFi (802.11 b/g/n), Bluetooth 4.0/LE, Audio przez Bluetooth lub 3,5 mm minijack, port mini-USB, wbudowany głośnik i mikrofon z redukcją szumów DSP, dwurdzeniowy procesor, łącze OBD-II (zasilania i danych z samochodu) z opcjonalnym zasilaczem 12V, wszystkie dane wyświetlane są dzięki wysokiej rozdzielczości projektorowi.

Navdy obudowane jest elastycznym materiałem o funkcji regulowanego uchwytu dopasowującego się do kształtu deski rozdzielczej. Posiada antypoślizgową silikonową powłokę, którą wykonano tak, że nie pozostawia śladu na kokpicie. Montaż urządzenia trwa dosłownie chwilę.

Urządzenie wyświetla dane w pełnej palecie kolorów, ale w związku ze specyficznym rodzajem tła producenci zdecydowali się na używacie białego, błękitnego, zielonego i czerwonego. Navdy zasilane jest poprzez port diagnostyki pokładowej (OBD II), skąd czerpie również dane o pojeździe pokazywane na wyświetlaczu. W przypadku aut, które nie posiadają takiego łącza przewidziano "tradycyjną" opcję zasilania, czyli przez gniazdko zapalniczki (dodatkowy dedykowany przewód).

Dźwięki (rozmowy, muzyka) płyną z głośników samochodowych za pomocą łączności Bluetooth - Navdy po sparowaniu z telefonem przekieruje cały ruch na wybrany kierunek (np. fabryczny głośnik w aucie), w przypadku braku Bluetooth istnieje możliwość zastosowania wejścia minijack (wówczas przewodem) lub USB. Co więcej poprzez funkcję ‚read’ z głośników samochodowych można usłyszeć wskazany tekst (np SMS) przeczytany na głos.

Dopracowanie szczegółów

Gdy pojawi się powiadomienie (jakkolwiek notyfikacja) na smartfonie to dzięki Navdy wyświetli się ono również na ekranie. Jeśli kierowca zdecyduje się odpowiedzieć na powiadomienie to możne wprowadzić tryb podzielonego ekranu. To pozwala uzyskać informacje z samochodu i telefonu, nie tracąc z pola widzenia krytycznych informacji jak np. nawigacji. Drobne rozwiązania, a zdecydowanie cieszą.

Cena

Navdy trafi na rynek w USA na początku przyszłego roku. Cena urządzenia w przedsprzedaży wynosi 299 dolarów (standardowo - 499 dolarów).

Daniel Kowalczuk

lokalizacja.info
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy