Mazda MX-5 - informacje i zdjęcia
1,5-litrowy silnik o mocy 131 KM otrzyma bazowa wersja nowej MX-5. Mazda opublikowała bardziej kompletne informacje na temat modelu.
Powrót do korzeni - zwrot mało wyszukany, ale w przypadku nowej MX-5 trudno o lepsze podsumowanie. Roadster oznaczony symbolem ND zbliżył się rozmiarami do pierwszej generacji z 1989 roku, znanej jako NA. Jest nawet od niej krótszy - mierzy 391,5 cm (NA: 394 cm, poprzedniczka NC: 402 cm). Skrócenie odbyło się jednak głównie kosztem zwisów, bo rozstaw osi zmniejszył się względem NC jedynie o 1,5 cm, do 231,5 cm.
Równocześnie masa własna spadła względem NC o ponad 100 kg, do równego 1000 kg, między innymi za sprawą szerokiego zastosowania aluminium, z którego wykonano wzmocnienia nadwozia, przedni pas oraz elementy układu jezdnego.
Po raz pierwszy MX-5 otrzyma elektryczne wspomaganie kierownicy, ale w zarysie jej konstrukcja pozostała bez zmian - wzdłużnie umieszczony silnik, tylny napęd, przednie zawieszenie oparte na podwójnych wahaczach, z tyłu układ wielodrążkowy, idealnie równy rozkład mas.
Wrażenia z jazdy poprawią z pewnością cieńsze słupki przedniej szyby oraz bardziej współczesne wyposażenie, w tym system multimedialny oraz systemy wspomagające aktywne bezpieczeństwo.
Do napędu europejskiej wersji modelu posłuży 1,5-litrowy silnik benzynowy o mocy 131 KM przy 7000 obr./min oraz 150 Nm maksymalnego momentu obrotowego przy 4800 obr./min. Zaopatrzona w bezpośredni wtrysk jednostka będzie współpracowała z 6-biegową skrzynią ręczną. Informacja prasowa wspomina również o mocniejszym motorze 2.0, który będzie rozwijać prawdopodobnie około 160 KM, oraz 6-stopniowym automacie.
Przynajmniej na początku nowa MX-5 będzie dostępna wyłącznie z miękkim dachem (obsługiwanym ręcznie). Premiera modelu w Polsce - w czerwcu lub lipcu br.
msob