Kia EV3 już w Polsce. Ceny i wyposażenie
Elektryczna Kia EV3 jest już dostępna w sprzedaży. Koreańska nowość debiutuje w dwóch wersjach napędowych i oferuje najlepszy stosunek zasięgu do ceny w swojej klasie. Pierwsze samochody pojawią się na drogach jesienią. Ile nowy model kosztuje w Polsce?
Nowa Kia EV3 została zaprezentowana światu pod koniec maja tego roku, a już teraz można ją zamawiać w polskich salonach sprzedaży. Kompaktowy “elektryk" z Korei jest oferowany w czterech wersjach wyposażenia i z dwoma akumulatorami. Sprawdziliśmy ofertę i poznaliśmy polskie ceny. Czy na takiego elektryka czekali Polacy?
Koreańczycy wchodzą w segment kompaktowych elektryków, by stawić czoła m.in. Volkswagenowi ID.3, Cuprze Born, Volvo EX30, Megane E-Tech czy chińskiemu MG4. Nowa Kia EV3 pod wieloma względami model stylistycznie czerpie z większego EV9 - przodu mamy reflektory umieszczone właściwie na narożnikach auta i ułożone pionowo światła do jazdy dziennej, które przypominają tygrysie kły.
Tylne światła również są podobne do tych, które znamy z EV9. Również znajdują się one na krawędziach auta, integrując się z linią nadwozia i nachodząc na klapę bagażnika. Patrząc na EV3 z boku uwagę zwracają kwadratowe nadkola, które podkreślają uterenowiony charakter auta.. Pod nimi znajdziemy 17- lub 19-calowe felgi.
W kabinie znajdziemy wyświetlacz cyfrowych wskaźników (12,3 cala), dotykowy panel sterowania klimatyzacją (5,3 cala) i 12,3-calowy dotykowy ekran systemu multimedialnego. Dodatkowo oferowany jest kolorowy wyświetlacz Head-up Display o przekątnej 12,3 cala. Do wykończenia wnętrza EV3 wykorzystano ekologiczne materiały. Na desce rozdzielczej i tapicerce drzwi zastosowano materiał z recyklingu, który przypomina klasyczną tkaninę. Do wykonania wielu detali w kabinie wykorzystano politereftalan etylenu (PET) - siedzeń, podsufitki, podłokietników drzwi, elementów dekoracyjnych, dywaników podłogowych i podłogi bagażnika.
Kia EV3 - wybrane wyposażenie standardowe wersji Air
- System autonomicznego hamowania z funkcją wykrywania pojazdów, pieszych i rowerzystów
- 7 poduszek powietrznych
- Światła dzienne, mijania i drogowe z 3 diodami LED i funkcją automatycznych świateł drogowych (HBA)
- Asystent utrzymania auta pośrodku pasa ruchu (LFA2) z funkcją wykrywania rąk na kierownicy (HOD)
- Asystent jazdy po autostradzie (HDA)
- System powiadamiania ratunkowego E-Call
- Kamera monitorująca poziom koncentracji kierowcy
- Przednie oraz tylne czujniki parkowania
- Dwustrefowa klimatyzacja automatyczna z nawiewami dla drugiego rzędu
- 12,3-calowy zestaw wskaźników kierowcy zintegrowany z 5,3-calowym dotykowym ekranem do sterowania klimatyzacją oraz 12,3-calowym centralnym ekranem nawigacji
- Tylna kamera cofania
- Elektrycznie regulowane lusterka zewnętrzne z funkcją podgrzewania
- Tempomat aktywny z funkcją Stop & Go (SCC2)
- System przygotowania baterii do szybkiego ładowania
- Regulacja wysokości fotela kierowcy
- Relingi dachowe
- 17-calowe felgi aluminiowe
- Elementy wykończenia nadkoli, progów bocznych i dolnych części zderzaków w kolorze czarnym
Kia EV3 to nowy miejski crossover koreańskiej marki, który został zaprojektowany na platformie E-GMP skonstruowanej specjalnie z myślą o samochodach elektrycznych. Auto wyposażono w litowo-jonowy akumulator czwartej generacji i instalację elektryczną o napięciu 400 V. Do wyboru są dwie baterie - o pojemności 58,3 kWh lub 81,4 kWh - oraz cztery wersje wyposażenia - Air, Earth, Business Line i GT Line.
Ceny Kii EV3 zaczynają się od 166 900 zł (wersja Air, akumulator 58,3 kWh) i kończą na 222 400 zł (wersja GT Line, akumulator 81,4 kWh). Dzięki dopłacie w wysokości 18 750 zł w ramach programu "Mój elektryk" cenę bazowego modelu można obniżyć do 148 150 zł. Osoby z Kartą Dużej Rodziny, którym na zakup samochodu elektrycznego w programie "Mój elektryk" przysługuje zniżka aż 27 000 zł, mogą wyjechać z salonu bazowo wyposażoną Kią EV3 za 139 900 zł. Importer do każdego samochodu dorzuca przenośną ładowarkę Green Cell Habu SE o mocy 11 kW, która zastępuje wallbox wymagający specjalistycznego montażu. Cena rynkowa ładowarki Habu SE to 2500 zł.
Kia EV3 występuje standardowo z baterią o pojemności 58,3 kWh, a opcjonalnie (+18 750 zł) z większą o pojemności 81,4 kWh. W pierwszej odmianie auto zapewnia do 436 km zasięgu (wg WLTP), a w drugiej zasięg miejskiego crossovera wzrasta nawet do 605 km (wg WLTP). Realnie zasięgi będą zapewne około 100 km mniejsze.
Akumulator w obydwu przypadkach naładujemy prądem zmiennym o mocy do 10,5 kW (AC) lub stałym (DC) o mocy do 105 kW. Przy skorzystaniu z szybkiej ładowarki uzupełnienie energii z 10 do 80 proc. zajmie ok. 30 minut. Z zasięgiem teoretycznym do 605 km Kia EV3 oferuje najlepszy wynik w swoim segmencie oraz najlepszy stosunek ceny do pojemności akumulatora.
W każdym wariancie auto jest napędzane jednym silnikiem elektrycznym zamontowanym przy przedniej osi, który generuje moc 204 KM i 283 Nm. W przypadku wersji z mniejsza baterią (1725 kg) czas przyspieszenia od 0 do 100 km/h zajmuje 7,5-7,6 sekundy (w zależności od rozmiaru kół). W wersji z większa baterią (1810 kg) sprint zajmuje 7,7-7,9 sekundy (w zależności od rozmiaru kół). Prędkość maksymalna dla obydwu wariantów to 170 km/h.