Hybrydowe limuzyny Toyoty
Do hybrydowej oferty Toyoty w Polsce dołączają w tym roku dwa bardzo ważne sedany - nowa Corolla sedan, a także powracająca po latach nieobecności Camry. Oba zachęcają bogatym wyposażeniem i pojemnym wnętrzem, które zachęca do zajęcia miejsca z tyłu. Przyglądamy się temu, co dokładnie mają do zaoferowania.
Wraz z nadejściem 12. generacji w Europie Corollę spotkała mała rewolucja. Do gamy powróciły wersje z nadwoziem hatchback i kombi, wcześniej funkcjonujące na rynku jako Auris. Po raz pierwszy najpopularniejszy model w historii motoryzacji otrzymał również napęd hybrydowy. Pod maskę Corolli sedan trafiła 122-konny układ spalinowo-elektryczny z silnikiem benzynowym o pojemności 1,8 l.
Ale poważne zmiany dotyczą nie tylko napędu, ale i konstrukcji całego auta. Toyotę Corollę po raz pierwszy oparto na platformie TNGA, znanej wcześniej z Priusa 4. generacji i Toyoty C-HR, a teraz także modeli RAV4 i Camry. Nadwozie samochodu stało się o 60% sztywniejsze, auto ma niżej położony środek ciężkości i nowe wielowahaczowe zawieszenie, przez co Corolla prowadzi się bardzo pewnie i jest jednocześnie komfortowa. Dodatkową przestrzeń dla pasażerów z tyłu wygospodarowano dzięki wydłużonemu do 2700 mm rozstawowi osi.
Toyota wprowadziła w nowej hybrydowej Corolli także sporo nowoczesnego wyposażenia. W standardzie auto ma inteligentny tempomat adaptacyjny, dwustrefową klimatyzację automatyczną, 7 poduszek powietrznych i pakiet systemów bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense z układem wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia, wykrywającym pieszych i rowerzystów. W bogatszych odmianach sedan może być wyposażony w wyświetlacz HUD, podgrzewane skrajne siedzenia na tylnej kanapie czy system ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu. Za hybrydową Corollę sedan trzeba zapłacić minimum 93 900 zł.
Camry to kolejny wielki powrót w europejskiej gamie Toyoty. Auto powraca do Polski po 15 latach nieobecności i zastępuje Avensisa. Podobnie jak Corolla, Camry jest teraz oparta na platformie TNGA, dającej lepsze prowadzenie, komfort i większą przestrzeń we wnętrzu. Na europejskim rynku samochód napędza wyłącznie układ hybrydowy o mocy 218 KM z 2,5-litrowym, wolnossącym silnikiem. Benzynowa jednostka o wtrysku bezpośrednim ma rekordową na całym świecie sprawność cieplną, która wynosi 41%.
Camry, jako bestseller wśród sedanów segmentu D/E na świecie, jest samochodem w dużym stopniu nastawionym na komfort podróżowania na tylnej kanapie. Ta część samochodu występuje zaś w dwóch konfiguracjach - składanej, dzielonej w proporcjach 60:40 oraz w bardziej luksusowej wersji 40:20:40 z dwoma oddzielnymi fotelami. W tej drugiej odmianie siedzenia są elektrycznie regulowane, a w środkowym podłokietniku zamontowano panel sterujący klimatyzacją, pozycją foteli czy systemem audio.
Nawet w standardzie wyposażenie nowej Toyoty Camry jest bogate. Na liście można znaleźć 2-strefową klimatyzację automatyczną z technologią oczyszczania i nawilżania powietrza Nanoe, tempomat adaptacyjny, kamerę cofania z liniami pomocniczymi, przednie i tylne czujniki parkowania oraz pakiet systemów bezpieczeństwa aktywnego Toyota Safety Sense. A w najwyższej wersji auto ma aż trzy wyświetlacze: 10-calowy HUD, 7-calowy ekran między zegarami oraz 8-calowy ekran dotykowy na konsoli środkowej. Ceny nowej Toyoty Camry rozpoczynają się od 141 900 zł.
Toyota Prius w wersji Plug-in jest dostępna na rynku od 2012 roku. W 2016 roku Toyota zaprezentowała drugą odsłonę modelu, opartą na Priusie 4. generacji. Tak samo jak siostrzany modeli i inne nowe Toyoty, auto zostało oparte na modułowej platformie TNGA. I tak samo jak standardowy Prius otrzymało układ hybrydowy o mocy 122 KM, z dwoma silnikami elektrycznymi i benzynowym motorem 1.8 l.
Cechą, która wyróżnia Priusa Plug-in na tle innych hybryd jest możliwość ładowania układu z sieci elektrycznej. Powiększony akumulator zapewnia hybrydowej Toyocie w trybie wyłącznie elektrycznym zasięg dochodzący do 50 km, a także możliwość jazdy z prędkością nawet 135 km/h bez włączania silnika spalinowego. Dzięki temu średnie zużycie benzyny na 100 km może wynosić zaledwie 1,2 l.
Toyota Prius Plug-in może zachęcać również bogatym wyposażeniem. W standardzie samochód dysponuje m.in. pakietem Toyota Safety Sense, tempomatem adaptacyjnym, wyświetlaczem HUD, nawigacją satelitarną, a także dwustrefową klimatyzacją automatyczną, która dzięki zastosowaniu pompy ciepła z wtryskiem gazu pozwala ogrzać wnętrze pojazdu bez uruchamiania silnika nawet w temperaturze -10 stopni Celsjusza. Co więcej, system można zaprogramować w taki sposób, by zaczął ogrzewać wnętrze samochodu o wybranej godzinie. Opcjonalnie Toyota Prius Plug-in może być też wyposażona w system Premium Audio JBL z 8 głośnikami czy dach z panelami fotowoltaicznymi. Obecnie cena samochodu zaczyna się od 153 900 zł.
Toyoty Mirai co prawda jeszcze nie kupimy w Polsce, ale rosnąca popularność tego modelu na Zachodzie i jego wyjątkowy napęd wodorowy dają nadzieję, że pewnego dnia samochód trafi również do naszych salonów. Nie jest to też auto hybrydowe - sekretem japońskiego sedana jest układ ogniw paliwowych, w których wodór łączy się z tlenem, wytwarzając energię elektryczną i wodę. W rzeczywistości Mirai to zasilany wodorem pojazd elektryczny o mocy 155 KM. Takie źródło energii ma wielki plus - tankowanie samochodu zajmuje tylko 3 minuty, a jego zasięg wynosi nawet ponad 550 km.
W liczącym niemal 4,9 m nadwoziu znalazło się miejsce dla 4 osób. Samochód ma dwustrefową klimatyzację, a wszystkie fotele są podgrzewane. Toyota Mirai dysponuje również pakietem systemów bezpieczeństwa aktywnego Toyota Safety Sense, 7 poduszkami powietrznymi, systemem audio JBL oraz układami monitorowania martwego pola i ostrzegania o ruchu z tyłu pojazdu. W Niemczech samochód kosztuje 78 600 euro, czyli około 338 tys. złotych.