Frankfurt 2013 - nowy Peugeot 308 z bliska
Co trzecie sprzedawane w Europie auto należy do klasy niższej średniej, a co drugi jej reprezentant ma nadwozie typu hatchback. Świadomy tych statystyk Peugeot zaprezentuje we Frankfurcie nową, dopracowaną "308".
"Niemiecki" z wyglądu Peugeot 308 powstał na modułowej platformie koncernu PSA, z której korzysta już nowy Citroen C4 Picasso. Podobnie jak w przypadku 208, Francuzi wycofali się ze zgubnego trendu powiększania kolejnych pokoleń swoich modeli. Ich najnowszy kompakt mierzy "zaledwie" 425 cm długości, 180 cm szerokości i 146 cm wysokości (poprzednik: 427,6/181,5/149,8 cm) i zależnie od wersji, waży do 140 kg mniej od poprzednika. Rozstaw osi wzrósł z 260,8 do 262 cm, a bagażnik mieści 398 l (poprzednik: 348 l) plus 22-litrowy schowek pod podłogą.
Wnętrze z umieszczonym "piętro wyżej" panelem zegarów i 9,7-calowym ekranem systemu multimedialnego przypomina to z mniejszego 208. W wyposażeniu nie zabraknie ekranu typu head-up, pokazującego aktualną prędkość samochodu na szybce z tworzywa sztucznego na wysokości wzroku kierowcy.
Niższa masa własna w połączeniu z oszczędnymi jednostkami ma zaowocować mniejszym od poprzednika apetytem na paliwo. Gama silnikowa obejmie m.in. benzynowy motor wolnossący 1.2 VTi (82 KM, 5-biegowa skrzynia ręczna) i turbodoładowany 1.6 THP (125 oraz 155 KM, 6-biegowe skrzynie ręczne) oraz 1,6-litrowe turbodiesle o mocy 92 i 115 KM z manualnymi przekładaniami o, odpowiednio, 5 i 6 przełożeniach. Mocniejsze odmiany będą też występowały z 6-biegowymi automatami, a słabszy diesel - ze skrzynią zautomatyzowaną.
Wiosną 2014 r. do oferty modelu dołączą nowe odmiany napędowe, w tym z najnowszym, 3-cylindrowym silnikiem 1.2 THP z turbodoładowaniem (110 i 130 KM), oraz turbodieslem BlueHDI z systemem selektywnej redukcji katalitycznej (SCR). Ten ostatni ma średnio zużywać jedynie 3,1 l/100 km.
Francuzi stawiają również na rzadko spotykane w kompaktach wyposażenie. Droższe wersje Peugeota 308 będą wyposażone m.in. w monitor martwego pola, aktywny tempomat, system ostrzegania przed kolizją i automatycznego hamowania awaryjnego oraz LED-owe przednie lampy.
Na europejskim rynku nowy Peugeot 308 zadebiutuje we wrześniu br. Co ciekawe, w rodzinnej Francji model jest o 1000 euro tańszy od poprzednika.
msob