Ford Fiesta z napędem na tył
Ford wraz z firmą Schaeffler prezentuje Fiestę eWheelDrive - prototyp, który ma pomóc w opracowaniu mniejszych i bardziej zwrotnych aut.
Źródłem napędu modelu eWheelDrive są dwa niezależne silniki elektryczne montowane w każdym z tylnych kół. Taki układ pozwala zwolnić miejsce pod maską silnika, gdzie w przypadku konwencjonalnych samochodów znajduje się jednostka napędowa i przekładnia, a w autach elektrycznych centralnie umieszczony silnik elektryczny.
W przyszłości technologia eWheelDrive ma przyczynić się do opracowania czteroosobowego pojazdu, który będzie zajmował na drodze tyle samo miejsca, co obecnie produkowane samochody dwuosobowe. Jednocześnie układ kierowniczy tego modelu ma umożliwić poruszanie się pojazdu w bok podczas parkowania.
Podzespoły odpowiedzialne za napędzanie pojazdu i hamowanie, a także technologie wspomagające kierowcę zostały zainstalowane w zintegrowanym układzie napędowym w piaście kół, łącznie z silnikami elektrycznymi oraz układami hamowania i chłodzenia.
Silniki elektryczne umieszczone w kołach to wg ekspertów jeden ze sposobów na opracowanie w przyszłości technologii, która pomoże rozwiązać problem zatłoczonych miast. Szacuje się, że do 2050 r. liczba osób mieszkających w miastach wzrośnie z 3,4 mld do 6,4 mld (wg WHO), natomiast liczba samochodów poruszających się po drogach całego świata zwiększy się czterokrotnie.
Ford Fiesta eWheelDrive
Ford Fiesta eWheelDrive
Wkrótce Ford rozpocznie współpracę z firmami Schaeffler, Continental i RWTH-Aachen oraz Uniwersytetem Nauk Stosowanych w Regensburgu w ramach projektu MEHREN (Multimotor Electric Vehicle with Highest Room and Energy Efficiency), którego celem będzie opracowanie do roku 2015 dwóch jeżdżących prototypów eWheelDrive. Partnerzy skupią się na lepszym zintegrowaniu silników w kołach oraz podejmą kwestię dopracowania systemów kontroli dynamiki pojazdu, układu hamulcowego i układu stabilizacji pojazdu.
Źródło: Ford