Fiat Viaggio - zmiana planów
Nazwa auta – Viaggio (podróż) – dobrze oddaje koleje jego losu, biegnące przez Włochy, USA i Chiny.
Historia tego pojazdu jest dużo barwniejsza niż standardowa geneza większości samochodów, sprowadzająca się do słów "skonstruowali auto i zaczęli je sprzedawać". Zaczęło się we Włoszech. U Fiata. Tam, gdzie skonstruowano platformę C-Evo i bazującą na niej Alfę Romeo Giuliettę. Auto przedstawiono w grudniu 2009 r., kilka miesięcy po tym, jak Fiat nabył 20% udziałów Chryslera. Dziś Włosi są większościowymi udziałowcami tej amerykańskiej korporacji. A do salonów jednej z marek tej amerykańskiej korporacji - Dodge’a - właśnie trafił Dart. Sedan bazujący na zmodernizowanej platformie Giulietty. Większość podzespołów Darta przejął z kolei Fiat Viaggio, kompaktowy sedan zaprojektowany z myślą o Chinach. W Państwie Środka auto pojawi się we wrześniu, odhaczając kolejny przystanek na trasie Włochy-USA-Chiny. Czy to koniec podróży? Niekoniecznie.Na razie, na chińskim etapie, Viaggio jest sedanem, choć określenie go "kompaktowym" oznaczałoby konieczność zmiany definicji zwrotu "samochód kompaktowy". Viaggio ma 468 cm długości - o 9 cm więcej niż Mercedes klasy C sedan, pojazd klasy średniej. Ale w końcu chodzi o Chiny. A w tym kraju najbardziej zaszczytnym miejscem w aucie jest tylna kanapa. Zaszczyt i ciasnota rzadko idą w parze, więc Viaggio musi mieć odpowiednie gabaryty. W Chinach auto będzie dostępne z turbodoładowanymi silnikami o mocy 120 i 150 KM. Fiatowskiego globtrotera może czekać jeszcze jedna podróż - do Europy.Viaggio - zapewne już jako hatchback z innymi wymiarami i gamą silnikową - może trafić do nas jako następca Bravo. Co prawda wcześniej nieoficjalnie mówiło się, że miejsce Bravo zajmie crossover, ale plany mają to do siebie, że czasem lubią się zmieniać.Krzysztof Wojciechowicz