Fiat Viaggio - zmiana planów
Nazwa auta – Viaggio (podróż) – dobrze oddaje koleje jego losu, biegnące przez Włochy, USA i Chiny.
Historia tego pojazdu jest dużo barwniejsza niż standardowa geneza większości samochodów, sprowadzająca się do słów "skonstruowali auto i zaczęli je sprzedawać". Zaczęło się we Włoszech. U Fiata. Tam, gdzie skonstruowano platformę C-Evo i bazującą na niej Alfę Romeo Giuliettę. Auto przedstawiono w grudniu 2009 r., kilka miesięcy po tym, jak Fiat nabył 20% udziałów Chryslera. Dziś Włosi są większościowymi udziałowcami tej amerykańskiej korporacji. A do salonów jednej z marek tej amerykańskiej korporacji - Dodge’a - właśnie trafił Dart. Sedan bazujący na zmodernizowanej platformie Giulietty. Większość podzespołów Darta przejął z kolei Fiat Viaggio, kompaktowy sedan zaprojektowany z myślą o Chinach. W Państwie Środka auto pojawi się we wrześniu, odhaczając kolejny przystanek na trasie Włochy-USA-Chiny. Czy to koniec podróży? Niekoniecznie.
Na razie, na chińskim etapie, Viaggio jest sedanem, choć określenie go "kompaktowym" oznaczałoby konieczność zmiany definicji zwrotu "samochód kompaktowy". Viaggio ma 468 cm długości - o 9 cm więcej niż Mercedes klasy C sedan, pojazd klasy średniej. Ale w końcu chodzi o Chiny. A w tym kraju najbardziej zaszczytnym miejscem w aucie jest tylna kanapa. Zaszczyt i ciasnota rzadko idą w parze, więc Viaggio musi mieć odpowiednie gabaryty. W Chinach auto będzie dostępne z turbodoładowanymi silnikami o mocy 120 i 150 KM. Fiatowskiego globtrotera może czekać jeszcze jedna podróż - do Europy.
Viaggio - zapewne już jako hatchback z innymi wymiarami i gamą silnikową - może trafić do nas jako następca Bravo. Co prawda wcześniej nieoficjalnie mówiło się, że miejsce Bravo zajmie crossover, ale plany mają to do siebie, że czasem lubią się zmieniać.
Krzysztof Wojciechowicz