Europejski Accord bez następcy
W przyszłym roku Honda ma zakończyć produkcję europejskiej wersji Accorda. Samochód nie będzie miał następcy - pytanie, czy na naszym rynku zastąpi go inna odmiana Accorda.
Po raz pierwszy Honda wprowadziła odmienne wcielenia Accorda na początku lat 90., wraz z zakończeniem produkcji czwartej generacji modelu. Jedna, wytwarzana w Anglii, powstała z myślą o rynku europejskim, a druga - z myślą o Ameryce Północnej i Azji. Kolejne, szóste pokolenie modelu doczekało się aż trzech odmian (osobna na rynek japońskim), a przy siódmym powrócono do dwóch. Powodem były zróżnicowane normy i wymagania panujące na każdym z rynków. Podczas gdy Europejczycy preferowali auta o bardziej kompaktowych wymiarach, w większej liczbie wersji nadwoziowych i z silnikami Diesla na życzenie, w USA królowały większe sedany zasilane wyłącznie jednostkami benzynowymi - w tym V6.
Od pewnego czasu Honda, podobnie jak Toyota, boryka się jednak ze znaczącym spadkiem popytu na auta klasy średniej. Ich udział w rynku maleje na rzecz SUV-ów oraz aut premium. Mazda znalazła wyjście z tej sytuacji i po obu stronach Atlantyku wprowadziła świeżo stylizowaną "szóstkę" w wersji sedan w niemal niezmienionej postaci. Paradoksalnie, w większych koncernach taka elastyczność nie jest prosta - Accord oraz konkurująca z nim Toyota Camry należą do klasowych liderów sprzedaży w USA i z myślą tamtejszym rynku powstają. Przeprowadzanie w nich zmian konstrukcyjnych niezbędnych do wprowadzenia na Starym Kontynencie (m.in. normy bezpieczeństwa, wprowadzenie odmiany kombi, silnika Diesla, przeniesienie produkcji w celu uniknięcia opłat celnych) mogłoby się wiązać ze zbyt wysokimi kosztami.
A klienci Accorda już prawie nie kupują. Jego sprzedaż spadła w Europie z około 30 tys. sztuk w latach 2005-2009 do zaledwie 8 tys. w roku 2012 i 5 tys. w ubiegłym. W I półroczu br. model znalazł tu jedynie 1831 nabywców (-34 proc.; dla porównania, Mazda 6 - 17,3 tys., Toyota Avensis - 15,2 tys.; dane: JATO). Stephen Collins, dyrektor oddziału Hondy w Australii, gdzie również sprzedawana jest "nasza" wersja modelu, w rozmowie z lokalnymi dziennikarzami potwierdził, że jej produkcja zostanie zakończona w połowie przyszłego roku.
Teoretycznie Honda ma kilka aut klasy średniej - oferowanych w Chinach Sprior, pozycjonowana jako model premium Acura TLX oraz, oczywiście, północnoamerykański Accord. Collins nie zdradza jednak, czy któryś z nich trafi na Stary Kontynent, czy też firma skupi się na innych nowościach: kolejnym Jazzie, odnowionym Civicu i CR-V oraz nowym crossoverze HR-V.
msob, źródło: themotorreport.com.au