Audi RS6 Avant - ekspresowe kombi

Nadjeżdża nowa generacja najpotężniejszego kombi spod znaku czterech pierścieni. Pod maską nowego Audi RS6 nie pracuje już jednak 5-litrowy silnik V10, ale V-ósemka o pojemności 4 litrów.

Audi RS6 Avant mierzy 497,9 cm długości, a pod jego tylną klapą mieści się od 565 do 1680 l bagażu.
Audi RS6 Avant mierzy 497,9 cm długości, a pod jego tylną klapą mieści się od 565 do 1680 l bagażu.Audi

Potężne wloty powietrza o strukturze plastra miodu, charakterystyczne dla Audi satynowe obudowy lusterek, oraz masywny tylny dyfuzor - RS6 nie da się pomylić z innymi odmianami modelu. Pod poszerzonymi nadkolami kryją się 20- lub 21-calowe obręcze z pięcioma podwójnymi ramionami, nawiązujące kształtem do tych z poprzednika. Jest i atrybut niespotykany dotąd w modelach z serii RS - napis "quattro" pod tablicą rejestracyjną. W kabinie czekają sportowe fotele, elementy wykończenia z włókna węglowego oraz podcięta u dołu kierownica.

Ale wygląd (i przestrzeń bagażowa) Über-Kombi z Ingolstadt schodzą na dalszy plan w chwili przekręcenia kluczyka. Zamiast montowanego w poprzedniku, podwójnie turbodoładowanego silnika V10 o pojemności 5 litrów, mocy 580 KM i 650 Nm maksymalnego momentu obrotowego, nowy model wprawia w ruch mniejsza V-ósemka o pojemności 4 litrów - również uzbrojona w dwie turbosprężarki. Generuje ona moc 560 KM w zakresie 5700-6700 obr./min oraz 700 Nm maksymalnego momentu, dostępnego w przedziale 1750-5500 obr./min. Ta sama jednostka (ale o mniejszej mocy) trafia zresztą pod maskę Audi S6, S7 i S8 oraz Bentleya Continentala GT.

Siła napędowa trafia do kół obu osi za pośrednictwem 8-biegowego automatu. W trosce o niższe zużycie paliwa, silnik posiada system odłączania cylindrów podczas jazdy z niewielkim obciążeniem. Audi deklaruje, że średnie zużycie paliwa wynosi 9,8 l/100 km - aż o 40 proc. mniej niż w modelu poprzedniej generacji. Swoją zasługę ma w tym również o 100 kg niższa masa własna. Aby osiągnąć taki wynik, około 20 proc. elementów nadwozia wykonano z aluminium.

Nowe Audi RS6 Avant zapewnia imponujące osiągi - od 0 do 100 km/h przyspiesza w zaledwie 3,9 s (o 0,5 s szybciej od poprzednika, o 0,4 s szybciej od nowego BMW M5 z karoserią typu sedan oraz o 0,5 s szybciej od Mercedesa E 63 AMG w wersji kombi). Prędkość maksymalna została ograniczona do 250 km/h, ale na życzenie elektroniczna smycz może reagować dopiero przy 280 km/h (z pakietem Dynamic) lub nawet 305 km/h (z pakietem Dynamic Plus).

Zmiany objęły również układ jezdny i hamulcowy RS6 Avant. Zawieszenie pneumatyczne ma twardsze nastawy, a skalibrowany na nowo układ stabilizacji toru jazdy z trybem sportowym można całkowicie odłączyć. Za wytracanie prędkości odpowiadają tarcze o średnicy 390 mm i sześciotłoczkowe zaciski. Za dopłatą montowane są 420-milimetrowe tarcze z kompozytów.

Audi RS6 Avant

Audi RS6 Avant - ekspresowe kombi (czytaj artykuł)

Audi RS6 AvantAudi
Audi RS6 AvantAudi
Audi RS6 AvantAudi
Audi RS6 AvantAudi
Audi RS6 AvantAudi
Audi RS6 AvantAudi
Audi RS6 AvantAudi
Audi RS6 AvantAudi
Audi RS6 AvantAudi
Audi RS6 AvantAudi
Audi RS6 AvantAudi
Audi RS6 AvantAudi
Audi RS6 AvantAudi
Audi RS6 AvantAudi
Audi RS6 AvantAudi
Audi RS6 AvantAudi
Audi RS6 AvantAudi

Nowe RS6 Avant trafi do europejskich salonów Audi latem przyszłego roku.

Marcin Sobolewski

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas