Audi rezygnuje z Multitronica
Ralph Riegger, starszy inżynier Audi, w rozmowie z australijskim magazynem "Motoring" poinformował o zakończeniu dalszych prac nad rozwojem bezstopniowych skrzyń biegów Multitronic. Będą one stopniowo zastępowane zautomatyzowanymi przekładniami dwusprzęgłowymi.
Audi wprowadziło na rynek skrzynię Multitronic pod koniec 1999 roku w A6 2.8. Opracowana we współpracy z firmą Luk przekładnia była oferowana w przednionapędowych modelach z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi. Jej wyróżnikiem był wielopłytkowy łańcuch (ponad 1000 ogniw) zamiast stosowanego w podobnych konstrukcjach metalowego pasa, co według Audi zapewnia stałe naprężenie i eliminuje poślizg. Łączy on dwie pary tarcz stożkowych - w każdym zespole jedna z nich przesuwa się po wałku, wypychając lub dociągając łańcuch i zmieniając czynną średnicę tak utworzonego koła pasowego. W rezultacie zmienia się przełożenie skrzyni.
Do zalet Multitronica należy stosunkowo wysoka wydajność, płynne przekazywanie momentu obrotowego i możliwość wyboru "wirtualnych" przełożeń w trybie manualnym, do wad - dyskusyjna trwałość sterownika przekładni, ograniczona zdolność do przeniesienia siły napędowej, niespieszna reakcja oraz konieczność przyzwyczajenia się do stałych obrotów podczas przyspieszania.
Oto nadchodzi jednak zmierzch Multitronica. W rozmowie z "Motoring" Ralph Riegger, starszy inżynier Audi, zdradził, że przekładnia nie będzie oferowana w nowych modelach niemieckiej marki. Zastąpi ją zmodernizowana, zautomatyzowana skrzynia dwusprzęgłowa S tronic o 7 przełożeniach.
msob, źródło: motoring.com.au
Używane Audi A6 C5 (1997-2004) - OPINIE O SAMOCHODACH