Audi rezygnuje z Multitronica

Ralph Riegger, starszy inżynier Audi, w rozmowie z australijskim magazynem "Motoring" poinformował o zakończeniu dalszych prac nad rozwojem bezstopniowych skrzyń biegów Multitronic. Będą one stopniowo zastępowane zautomatyzowanymi przekładniami dwusprzęgłowymi.

Skrzynia Multitronic
Skrzynia MultitronicAudi
Skrzynia MultitronicAudi

Audi wprowadziło na rynek skrzynię Multitronic pod koniec 1999 roku w A6 2.8. Opracowana we współpracy z firmą Luk przekładnia była oferowana w przednionapędowych modelach z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi. Jej wyróżnikiem był wielopłytkowy łańcuch (ponad 1000 ogniw) zamiast stosowanego w podobnych konstrukcjach metalowego pasa, co według Audi zapewnia stałe naprężenie i eliminuje poślizg. Łączy on dwie pary tarcz stożkowych - w każdym zespole jedna z nich przesuwa się po wałku, wypychając lub dociągając łańcuch i zmieniając czynną średnicę tak utworzonego koła pasowego. W rezultacie zmienia się przełożenie skrzyni.

Do zalet Multitronica należy stosunkowo wysoka wydajność, płynne przekazywanie momentu obrotowego i możliwość wyboru "wirtualnych" przełożeń w trybie manualnym, do wad - dyskusyjna trwałość sterownika przekładni, ograniczona zdolność do przeniesienia siły napędowej, niespieszna reakcja oraz konieczność przyzwyczajenia się do stałych obrotów podczas przyspieszania.

Oto nadchodzi jednak zmierzch Multitronica. W rozmowie z "Motoring" Ralph Riegger, starszy inżynier Audi, zdradził, że przekładnia nie będzie oferowana w nowych modelach niemieckiej marki. Zastąpi ją zmodernizowana, zautomatyzowana skrzynia dwusprzęgłowa S tronic o 7 przełożeniach.

msob, źródło: motoring.com.au

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas