BMW seria 5

BMW serii 5 to jeden z najbardziej rozpoznawalnych modeli niemieckiej marki. Od premiery w latach 70. XX w. – najpierw jako limuzyna, a następnie jako kombi – kolejne generacje popularnej „piątki” podbijały serca kierowców na całym świecie. Przez pewien czas ten model był dostępny także jako pięciodrzwiowy liftback. M5 to jedna z pierwszych sportowych limuzyn w historii motoryzacji.
BMW seria 5 - najważniejsze informacje
BMW serii 5 - sedan i touring. /materiały prasowe

BMW seria 5 - najważniejsze informacje

  • Marka:

  • Rozpoczęcie produkcji:

    1972

BMW serii 5 to jeden z najbardziej rozpoznawalnych modeli niemieckiej marki. Od premiery w latach 70. XX w. – najpierw jako limuzyna, a następnie jako kombi – kolejne generacje popularnej „piątki” podbijały serca kierowców na całym świecie. Przez pewien czas ten model był dostępny także jako pięciodrzwiowy liftback. M5 to jedna z pierwszych sportowych limuzyn w historii motoryzacji.

Historia BMW serii 5

BMW 5 od 1972 roku jest przedstawicielem niemieckiej marki w klasie wyższej średniej. Początkowo model oferowano jedynie w wersji sedan z silnikami benzynowymi. W kolejnych generacjach dołączono silniki diesla oraz praktyczną wersję kombi. Zaprezentowane w 1985 roku BMW M5 w zasadzie stworzyło nowy segment sportowych aut klasy wyższej średniej.

Bezpośrednią konkurencją BMW serii 5 są modele Mercedesa. Najpierw model W123, później W124, a od 1993 roku Klasa E. Kolejny z głównych konkurentów to Audi 100, a od 1994 model A6. Obecnie w sprzedaży jest siódma generacja BMW 5.

BMW seria 5 – generacje

Od 1972 do 1981 roku sprzedawano pierwszą generację BMW serii 5 (E12). Kolejna generacja oferowana do 1988 roku (E28) była zarazem pierwszą z silnikami diesla oraz sportową wersją M5. Zaprezentowana w 1987 roku generacja E34 jako pierwsza w historii modelu występowała w wersji kombi. Jest oferowana do dziś. Alpina B10, produkowana od 1989 roku na bazie modelu 535i, osiągała 360 KM i została uznana za najszybszy sedan świata.

Generacja E39 zaprezentowana w 1995 w Genewie była pierwszym modelem z charakterystycznymi obwódkami świateł drogowych i mijania „Angel Eyes”. W wersji M5 zamontowano premierowy silnik V8.

Model E60 z 2003 roku odznaczał się odważną stylistyką spod ręki Chrisa Bangle’a, co początkowo nie wszystkim przypadło do gustu. Po raz pierwszy zastosowano silniki diesla z więcej niż jedną turbosprężarką oraz opcjonalny napęd x-drive na cztery koła. Pod maskę M5 trafił silnik V10 o mocy ponad 500 KM oraz po raz pierwszy sportowy model był dostępny w wersji kombi.

W 2009 roku zaprezentowano generacje F10 (sedan) i F11 (kombi), do których dołączył pięciodrzwiowy liftback BMW 5 gran tourismo zbudowany na płycie podłogowej serii 7 (F01). 

Obecnie sprzedawana generacja G30/G31 miała premierę w 2016 roku, a do oferty dołączyła wtedy hybryda plug-in.

BMW seria 5 – dane techniczne

Wcześniejsze generacje BMW 5 korzystały najczęściej z sześciocylindrowych silników benzynowych o pojemności od 2,0 do 3,5 litra. Nie brakowało też jednostek z czterema cylindrami o pojemności od 1,8 do 2,0 l. Silniki V8 są dostępne od 1998 roku. Od 2010 roku w wersji z dwoma turbosprężarkami napędzają BMW M5 i osiągają moc ponad 600 KM! Jednostka V10 była oferowana tylko w generacji E60.

Od 2009 roku większość silników benzynowych i diesla to czterocylindrowe jednostki z jedną lub dwiema turbosprężarkami o mocy od 136 do 252 KM. Silniki benzynowe z sześcioma cylindrami również posiadają jedną lub dwie turbosprężarki i osiągają moc od 306 do 340 KM. Z kolei sześciocylindrowe diesle mogą mieć od jednej do aż pięciu turbosprężarek! Ich moc wynosi od 231 do 400 KM.

BMW seria 5 – opinie kierowców

BMW serii 5 to prestiżowe auto z segmentu premium. Nowoczesna, odważna stylistyka, pojemne i luksusowo wykończone wnętrze oraz doskonałe właściwości jezdne to mocne strony BMW 5.

Producentowi z Monachium zdarzają się jednak wpadki, jeśli chodzi o trwałość silników. Problem dotyka głównie dwulitrowych jednostek z turbodoładowaniem sprzed 2016 roku. Opinie trwałych mają także automatyczne skrzynie biegów ZF, które są chwalone za bardzo szybką zmianę przełożeń. Auta BMW są odporne na korozję.

BMW seria 5 - Wiadomości

BMW seria 5 - Zdjęcia