BMW seria 3

Nowe BMW serii 3 limuzyna oraz touring. Obecnie 30 procent wszystkich sprzedawanych samochodów marki należy do serii 3. /materiały prasowe
  • Marka:

  • Rozpoczęcie produkcji:

    1975

BMW serii 3 są już na rynku prawie 50 lat. To kultowe samochody o sportowym charakterze, które z każdą generacją stają się coraz ważniejsze dla niemieckiej marki. Obecnie aż 30% wszystkich sprzedawanych BMW należy do serii 3.

Historia BMW serii 3

Pierwszy model został wypuszczony na rynek w 1975 roku i wytyczył standardy dla kolejnych pojazdów z serii. Późniejsze BMW E30 w wersji sportowej w ciągu 5 lat zdobyło ponad 50 tytułów i 1500 zwycięstw w zawodach. Do tej serii należą więc jedne z najbardziej utytułowanych aut GT na świecie.

BMW 3 – generacje

Od 1975 roku powstało siedem generacji BMW serii 3. Zdecydowanie największą popularność zdobyły:
  • E30 (1982–1994), 
  • E36 (1990–2000), 
  • E46 (1998–2007). 
Najnowsza generacja została wypuszczona na rynek w 2018 roku i jest produkowana do dziś.

Wszystkie te pojazdy cechują się dużą mocą i sportowym charakterem. Jednak – szczególnie w najnowszych modelach – zauważalna jest tendencja, że BMW 3 stopniowo zamieniają się w nieco większe i wygodniejsze limuzyny.

BMW 3 – dane techniczne

Już pierwsza generacja BMW 3 wytyczyła pewne standardy dla późniejszych modeli. Te pojazdy jako pierwsze w swojej klasie miały zamontowane 6-cylindrowe silniki benzynowe i diesle o dużej mocy (w najmocniejszych wersjach ponad 400 KM). Najnowsze modele mają podobne jednostki napędowe, również w wersji hybrydowej (w tym plug-in).

BMW serii 3 są produkowane w kilku wersjach nadwozia. Są to przede wszystkim sedany i coupé (również w wersji cabrio). Każda z generacji ma też wersję touring. Z kolei modele wypuszczane od 2018 roku to głównie limuzyny.

BMW serii 3 to też w znakomitej większości jednostki tylnonapędowe.

BMW 3 – opinie kierowców

Modele E36 i E46 są popularne szczególnie wśród młodych kierowców. Wynika to ze stosunkowo niewielkiej ceny tych pojazdów i oferowanej przez nie dużej mocy. Z tego względu reputacja BMW serii 3 nie jest wśród kierowców najlepsza. Tymczasem większość wypadków spowodowana jest nierozważną, agresywną jazdą.

Kierowcy zasiadający za kierownicą każdej z wyprodukowanych dotąd generacji BMW 3 chwalą silniki – oferują one dużą moc, co przekłada się na bardzo dobre przyspieszenie.

Niestety wiąże się to z dużym spalaniem. Z testów użytkowników wynika, że średnie zużycie paliwa w trasie, przy spokojnej, zrównoważonej jeździe zamyka się w 10 l/100 km. Ekonomiczna jazda pozwala w przypadku słabszych silników na spalanie około 6 l /100 km. Z kolei jazda po mieście w korkach potrafi podnieść spalanie do ponad 10 l/ 100 km.

Choć starsze generacje BMW 3 są stosunkowo tanie, to ich utrzymanie wiąże się z dużymi wydatkami. Mają na to wpływ wysokie ceny części zamiennych i serwisu.

Kierowcy narzekają też na wadliwość elektroniki w BMW serii 3, a tej (szczególnie w modelach po 2000 roku) jest dużo. Jednak jednostki napędowe są raczej mało awaryjne.

Ostatnie trzy generacje BMW 3 odchodzą zdaniem użytkowników od sportowego charakteru serii na rzecz elegancji i wygody. Auta są większe i szersze, zapewniając kierowcy i pasażerom więcej miejsca.


Wiadomości

Zdjęcia