Nissan IMk - wizja samochodu przyszłości

Nissan zaprezentował koncepcyjny model IMk - "elektryka", którego określa „doskonałym miejskim pojazdem”.

100‑procentowo elektryczny IMk jest zapowiedzią nowego kierunku we wzornictwie Nissana oraz tego, jak marka zamierza kontynuować wdrażanie idei Nissan Intelligent Mobility - czyli swojej wizji dotyczącej sposobów zasilania pojazdów, ich prowadzenia oraz integracji ze społeczeństwem.

Efektem tych prac jest koncepcyjny IMk, opisywany jako funkcjonalny samochód miejski oraz elegancki środek lokomocji, który ogranicza stres kierowcy, a jednocześnie dostarcza mu przyjemności z jazdy i pozwala czuć się pewnie za kierownicą. Model ten, oparty na zupełnie nowej platformie samochodu elektrycznego, jest wyposażony w najnowszy system wspomagający kierowcę ProPILOT oraz liczne opcje łączności. IMk jest zapowiedzią tego, jak w niedalekiej przyszłości mogą wyglądać i jakie wrażenia mogą zapewniać typowo miejskie samochody.

Reklama

Wygląd i proporcje IMk odzwierciedlają minimalistyczną estetykę opartą na nowej filozofii projektowania, którą firma Nissan określa jako "ponadczasowy japoński futuryzm". Nadwozie zaprojektowane zgodnie z obowiązującymi w japońskim wzornictwie zasadami prostoty zwraca uwagę płynnymi konturami. Starannie użyte japońskie motywy intrygują i dodają finezji. Kolorystyka Akagane, w której dominują czerwonawo-miedziane odcienie, jest nawiązaniem do wykonanych z miedzi arcydzieł sztuki użytkowej.

Po bliższym przyjrzeniu się modelowi IMk "japońskie DNA" można dostrzec także w innych detalach stylistycznych. Przód z motywem litery V oraz klosze tylnych lamp zespolonych kojarzą się z delikatną drewnianą kratownicą.

Zaprojektowane zgodnie z nowym kierunkiem stylistycznym wnętrze koncepcyjnego Nissana IMk przypomina kawiarnię lub luksusową poczekalnię. Zastosowana zamiast foteli pojedyncza kanapa sprzyja relaksowi, a kierowca i pasażerowie mają wrażenie, że podróżują na unoszącej się w powietrzu chmurze. Kanapa została pokryta marszczoną tapicerką, a przytulności we wnętrzu dodaje także tapicerowane i utrzymane w pastelowych kolorach pokrycie deski rozdzielczej i drzwi. Akcenty w kolorystyce Akagane w zestawie wskaźników, na drzwiach oraz na kierownicy rozjaśniają wnętrze.

Drewniane listwy w dolnej części drzwi to ukłon w kierunku japońskiej techniki stolarskiej kigumi - ich obecność sprzyja osiągnięciu wewnętrznego spokoju. Elementy te zostały dodatkowo wyeksponowane za pomocą ukrytego oświetlenia. Do stworzenia przytulnego i sprzyjającego relaksowi klimatu przyczynia się również ciemna, kawowa wykładzina przetykana metalizowanymi nitkami.

Poza przyciskiem uruchamiania silnika i dźwignią sterowania kierunkiem jazdy na wąskiej desce rozdzielczej IMk nie ma fizycznych przełączników. Po włączeniu zasilania w kabinie IMk ukazują się elementy sterowania funkcjami komfortu, z delikatnie podświetlonymi ikonami ustawień w kolorystyce Akagane.

Ważne informacje dotyczące jazdy, w tym prędkość i wskazówki nawigacji, wyświetlane są na pryzmatycznym ekranie, który został pozbawiony ramki, przez co wygląda na zawieszony w powietrzu. Informacje, których zakres kierowca może indywidualnie skonfigurować, pojawiają się też jako hologramy. Oświetlenie wnętrza dopasowuje się do dominującego koloru treści wyświetlanej na ekranie pryzmatycznym. W czasie korzystania z ekranu dotykowego - na przykład przy przesuwaniu widoku mapy - wyświetlane są animacje w formie przelatującego stada ptaków. Uważne oko dostrzeże nawet subtelny wzór ptaka podpowiadający, jak korzystać z wyświetlacza. To tylko jeden ze sposobów na uatrakcyjnienie wrażeń z jazdy Nissanem IMk dzięki interaktywności i personalizacji.

Koncepcyjny Nissan IMk to kolejny krok w kierunku w pełni autonomicznej jazdy. Samochód jest wyposażony w najnowocześniejsze technologie, które pomagają kierowcy w różnych sytuacjach - na drogach ekspresowych, miejskich ulicach i parkingach.

Sterowana ze smartfona i powiązana z systemem ProPILOT funkcja zdalnego parkowania umożliwia automatyczne parkowanie pojazdu już po jego opuszczeniu przez kierowcę i pasażerów. W ten sam sposób, za naciśnięciem przycisku, można przywołać samochód z parkingu.

Wśród innych godnych uwagi funkcji jest najnowsza technologia wspomagania kierowcy oparta na zaawansowanej wersji systemu ProPILOT 2.0. Poprawia ona bezpieczeństwo prowadzenia samochodu dzięki połączeniu wsparcia jazdy autostradowej z możliwością autonomicznej jazdy jednym pasem ruchu.

Przed wyruszeniem w podróż IMk informuje kierowcę przez smartfon o optymalnym czasie wyjazdu pozwalającym na przykład uniknąć jazdy w szczycie komunikacyjnym. Po przybyciu na miejsce samochód sam się zaparkuje, sam podłączy się do domowego systemu zarządzania energią oraz zwróci nadwyżkę prądu zgromadzonego w akumulatorach do domowej sieci poprzez system współdzielenia energii Vehicle-to-Home.

W czasie jazdy kierowca i pasażerowie mogą korzystać z technologii Invisible-to-Visible (I2V). Łącząc dane z czujników na zewnątrz i wewnątrz samochodu z danymi z chmury, technologia I2V pozwala monitorować bezpośrednie otoczenie pojazdu i przewidywać zdarzenia, a nawet informować o tym, co dzieje się w miejscu zasłoniętym budynkiem czy za rogiem ulicy. Wskazówki są podawane w interaktywny "ludzki" sposób - na przykład przez awatary pojawiające się w kabinie.


Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy