Rzucają wyzwanie zimie. Mają 350 tys. ton soli i 2 300 pługów

W czasie sezonu zimowego na drogi wyjedzie ok. 2 300 pojazdów do oczyszczania dróg ze śniegu i lodu.
W czasie sezonu zimowego na drogi wyjedzie ok. 2 300 pojazdów do oczyszczania dróg ze śniegu i lodu.GDDKiA / Krzysztof NalewajkoGDDKiA

GDDKiA utrzymuje ponad 21 tys. dróg

  • 350 tys. ton soli drogowej
  • 2,4 tys. chlorku wapnia
  • 31 tys. ton materiałów, które mają czynić nawierzchnię mniej śliską

Standardy utrzymania dróg GDDKiA

  • Standard I obejmuje ok. 5 200 km. Odśnieżona ma być cała szerokość jezdni (również utwardzone pobocza). Na drogach nie może znajdować się warstwa zajeżdżonego śniegu. Ponadto po zakończeniu opadów śnieg może zalegać do 4 godzin, a błoto pośniegowe do 6 godzin.
  • Standard II obejmuje ok. 11 100 km. Jezdnia musi być odśnieżona w całości, razem z utwardzonymi poboczami. Luźny śnieg może zalegać do 4 godzin po ustaniu opadów. Do 6 godzin z kolei - błoto pośniegowe i warstwa zjeżdżonego śniegu (o grubości, która nie utrudnia ruchu).
  • Standard III obejmuje ok. 1 900 km. Jezdnia jest odśnieżona na całej szerokości. Tzw. śliskość zimowa, czyli takie zjawisko, które powoduje oblodzenie drogi, (np. gołoledź) nie może występować na skrzyżowaniach z innymi drogami publicznymi, torami kolejowymi, ale też na tych częściach drogi, które mają nachylenie większe niż 4 proc. Ślisko nie może być także na przystankach autobusowych, ale też w innych miejscach, które ustali zarządzający drogą. Do 6 godzin od momentu zakończenia opadów na drogach w tym standardzie zalegać może luźny śnieg, zaspy oraz warstwa zjeżdżonego śniegu, której grubość utrudnia poruszanie się autom osobowym.
  • Standard V obejmuje ok. 2 700 km. Jezdnia będzie odśnieżona w tych miejscach, w których są zaspy. Właściwie przynajmniej jeden jej pas. Sól, piach i inne pojawią się na ustalonych przez zarząd drogi "odcinkach decydujących o możliwości ruchu".

GDDKiA apeluje o przepuszczanie pojazdów służb drogowych

zdjęcie
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?