Polska wdraża KSZRD. To największy taki projekt w Europie
Oprac.: Mirosław Domagała
Pierwszy etap Krajowego Systemu Zarządzania Ruchem Drogowym (KSZRD) na sieci TEN-T - ma zostać uruchomiony do końca roku 2022. Jego koszt to około 880 mln zł.
Spis treści:
Poinformował o tym rzecznik GDDKiA Szymon Piechowiak.
"KSZRD na sieci TEN-T - etap I to w tej chwili największy tego typu projekt w Europie. Wartość łączna to około 880 mln zł, a dofinansowanie środkami unijnymi wynosi ponad 123 mln euro. To główny element tworzenia w Polsce Krajowego Systemu Zarządzania Ruchem" - powiedział Szymon Piechowiak z GDDKiA. "Oddanie tego pierwszego etapu zaplanowano do końca tego roku" - dodał.
Projekt dobiega końca
KSZRD na sieci TEN-T - etap I jest częścią Krajowego Systemu Zarządzania Ruchem (KSZR). Jak wyjaśnił Piechowiak, elementy tego ostatniego (KSZR) są po części już zbudowane, po części znajdują się w realizacji i będą realizowane razem z rozbudową sieci dróg krajowych.
Zbudowany na specjalne wymagania GDDKiA
System centralny, czyli KSZRD, tworzony jest od podstaw i zaprojektowany pod konkretne potrzeby GDDKiA. To system informatyczny, który składa się z oprogramowania oraz infrastruktury sprzętowej (m.in. serwery, macierze, urządzenia aktywne sieci, systemy operacyjne, oprogramowanie wirtualizacyjne) zainstalowanych w centrach przetwarzania danych (CPD), umożliwiających prawidłowe i zgodne z wymaganiami technicznymi funkcjonowanie całości systemu.
Co to jest KSZRD i jakie drogi obejmie?
System umożliwi dynamiczne zarządzanie ruchem w celu poprawy bezpieczeństwa oraz zwiększenia płynności transportu drogowego w najważniejszych korytarzach transportowych zarządzanych przez GDDKiA. Zakres terytorialny projektu pokrywa się z przebiegiem korytarza sieci bazowej TEN-T Morze Adriatyckie - Morze Bałtyckie. Łączna długość sieci drogowej objętej projektem wynosi ok. 1 100 km, co stanowi ok. 28% długości sieci bazowej TEN-T na obszarze Polski.
Projekt zakłada wdrożenie szeregu usług ITS (Inteligentnych Systemów Transportowych) i zintegrowanie ich w całość. Najważniejszymi z nich są: informacje o warunkach ruchu i czasach podróży, informacja o sieci drogowej, informacja o zdarzeniach, informacja pogodowa, obszarowe i korytarzowe zarządzanie ruchem, dynamiczne wyznaczanie objazdów, informacja o sieci drogowej, inteligentne i bezpieczne parkingi.
Dla kierowców działanie systemu będzie widoczne głównie przez szereg urządzeń zainstalowanych przy drogach. Są to tablice zmiennej treści, znaki pryzmowe, kamery, urządzenia pomiaru parametrów ruchu, stacje meteorologiczne.
Celem wdrożenia KSZRD jest zwiększenie efektywności wykorzystania dróg. Pod tym pojęciem kryje się skrócenie czasów podróży, obniżenie zużycia paliwa, poprawa komfortu podróżowania, bardziej efektywna współpraca pomiędzy zarządcami dróg i zmniejszenie kosztów gromadzenia informacji.
***