Kompromitacja Krakowa. Miasto miało budować parkingi. I co?
Odpowiedzialna za budowanie parkingów w Krakowie i zarządzanie strefą płatnego parkowania spółka Miejska Infrastruktura zostanie zlikwidowana - zdecydowali w środę radni. Te zadania przejmie Zarząd Dróg Miasta Krakowa.
Uchwała została podjęta bez głosu sprzeciwu - za rozwiązaniem spółki było 37 radnych.
Jak tłumaczył radnym wiceprezydent Krakowa Andrzej Kulig spółka jest likwidowana z powodu niezadawalającego tempa budowy parkingów "park and ride" w mieście. W ciągu pięciu lat powstały tylko trzy: na Kurdwanowie, w Bieżanowie i w Małym Płaszowie, choć w 2014 r. urzędnicy zapowiadali, że do roku 2020 będzie ich piętnaście.
Radny prezydenckiego klubu Przyjazny Kraków Adam Migdał mówił, że spółka - powołana w 2014 r. - nie ma racji bytu, bo w międzyczasie weszły w życie nowe przepisy np. dotyczące RODO, które ograniczyły możliwość jej działania, m.in. zarządzenia strefą płatnego parkowania.
Radni klubu "Kraków dla Mieszkańców" domagali się przeprowadzenia w spółce audytu. "Spółka okazała się niewypałem. Nie poradziła sobie z budową parkingów, ale musimy przeanalizować, dlaczego tak się stało. Nie wystarczy przekazanie jej kompetencji innej jednostce. Potrzebny jest bardzo dokładny audyt" - mówił radny Łukasz Gibała.
Wiceprezydent Kulig podkreślił, że likwidacja spółki nie może być dokonywana warunkowo. Poinformował, że wyniki audytów przeprowadzonych w poprzednich latach zostały opublikowane i nie ma żadnych przeszkód, by upubliczniony został także ten, który zostanie wykonany teraz w związku z likwidacją spółki.
W przyszłym tygodniu planowane jest walne zgromadzenie, które ma zainicjować likwidację Miejskiej Infrastruktury.
"W Miejskiej Infrastrukturze trwa też kontrola Biura Kontroli Wewnętrznej Urzędu Miasta. Jej wyniki w najbliższych dniach zostaną upublicznione, a za tym pójdą prawdopodobnie dalsze konsekwencje o charakterze prawno-karnym" - powiedział dziennikarzom wiceprezydent Kulig.