Polskie drogi

Czy ten manewr jest legalny? Koniec wątpliwości

Czy manewr wyprzedzania można kończyć na linii ciągłej lub podwójnej linii ciągłej? Lub linii jednostronnie przekraczalnej, ale przekraczalnej dla ruchu w przeciwnym kierunku? To w gruncie rzeczy proste zagadnienie podzieliło naszych czytelników niemal po równo, co świadczy o tym, że połowa kierowców może nie znać przepisów. Co jednak gorsza, od jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie uchyliła się nawet policja, w postaci rzecznika Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie oraz rzecznika Komendanta Głównego Policji.

Osoby, które twierdzą, że manewr wykonany jest poprawnie, powołują się na Rozporządzeniem Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 lipca 2002 r. w sprawie znaków i sygnałów drogowych (Dz.U.2002 Nr 170 poz. 1393), które definiuje znaczenie linii jednostronnie przekraczalnej P-3. Oznacza ona zakaz przejeżdżania przez tę linię od strony linii ciągłej i najeżdżania na nią, z wyjątkiem powrotu po wyprzedzaniu na położony przy linii przerywanej pas ruchu zajmowany przed wyprzedzaniem.

I chodzi właśnie o wymieniony na koniec wyjątek, który niestety jest źle rozumiany przez wiele osób. Otóż rozpoczynając wyprzedzanie przejeżdżamy przez linię przerywaną i znajdujemy się na pasie po stronie linii ciągłej. Po zakończeniu wyprzedzania, chcąc wrócić na swój pas musimy pokonać linię P-3 z przeciwnej strony, a więc od strony linii ciągłej.

Reklama

I na to właśnie zezwala wspomniany wyjątek! Bez niego nie byłoby możliwe prawidłowe wyprzedzanie na linii jednostronnie przekraczalnej. Ale ten wyjątek nie zakłada jakiejkolwiek zmiany w oznakowaniu poziomym jezdni!

Dlatego warto zapamiętać, że kończenie manewru wyprzedzania na odcinku drogi, na którym linia P-3 została już odwrócona, niestety oznacza, że manewr wykonujemy w miejscu gdzie obowiązuje zakaz wyprzedzania i policjant ma prawo wystawić mandat.

I tak często postępuje, o czym można się przekonać oglądając różne programy, w których kamera towarzyszy policjantom drogówki.

Warto jeszcze wiedzieć, że zanim linia P-3 zmieni stronę, z której można ją przekraczać, będzie poprzedzona linią ostrzegawczą P-6. Informuje ona o tym, że wkrótce dojdzie do zmiany oznakowania poziomego i dla kierowcy powinna być sugestią, by jak najszybciej zakończył manewr wyprzedzania.

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy