Motocykle 125 zamiast samochodów (cz. 1)

Korzystając z dobrodziejstw ustawy, kierowcy posiadający prawo jazdy kategorii B co najmniej przez 3 lata, mogą prowadzić również motocykle z silnikami do 125 cm sześciennych. Od kilku już sezonów widać wzmożony ruch w tym segmencie motocyklowego rynku, ale są wciąż osoby, które nie mogą zdecydować się na przesiadkę. Dzisiaj rozpoczynamy cykl, którym – miejmy nadzieję – zachęcimy was do zmiany samochodu na jednoślad.

Na początek przypomnijmy przepisy. Jeśli posiadasz prawo jazdy kategorii B (przynajmniej przez trzy lata), jesteś również uprawniony do kierowania jednośladami dostępnymi dla kategorii A1. A zatem bez żadnych dodatkowych formalności możesz rozpocząć jazdę na motocyklach z silnikami o pojemności do 125 centymetrów sześciennych. Moc takiej jednostki nie może przekraczać 15 koni mechanicznych.

Teoretycznie taka przesiadka może dokonać się w ciągu jednego dnia. Jeśli jednak wcześniej nie mieliśmy żadnego doświadczenia z jednośladem, warto zamianę samochodu na motocykl dobrze przygotować.

Reklama

- Może wydawać się, że motocykl z silnikiem 125 ccm to taka uliczna zabawka, coś nieznacznie większego niż motorower - tłumaczy Piotr Leńczowski z Małopolskiej Szkoły Motocyklowej. - Tymczasem nawet 15-konny jednoślad to pojazd, który może dać dużo radości, ale wsiadając na niego musimy mieć świadomość zagrożeń, jakie napotkać może kierowca motocykla. Na naszych kursach pomagamy kierowcom przesiąść się z samochodu na motocykl, wskazując różnice postrzegania ruchu drogowego w zależności od tego, czym jedziemy.

Czy warto wydać kilkaset złotych na kurs jazdy motocyklem 125 ccm, mimo iż nie jest on obowiązkowy? Odpowiedź jest jak najbardziej twierdząca: warto.

O tym, że inwestycja w taki kurs może pomóc wam cieszyć się jazdą na motocyklu już od pierwszego kilometra, przekonywać będą was specjaliści Małopolskiej Szkoły Motocyklowej. W naszym czteroodcinkowym serialu opowiemy wam o zagrożeniach, ale i radościach wynikających z jazdy na motocyklu. Podpowiemy jakie jest obowiązkowe (zgodne ze zdrowym rozsądkiem, a nie tylko przepisami) wyposażenie motocyklisty, który model wybrać na początek (bazując na modelach Yamahy X Max oraz MT-125), a także udzielimy kilka podstawowych rad w zakresie techniki jazdy motocyklem.

Zapraszamy na pierwszy odcinek.

MW/RED

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy