Reklama

Dacia Duster Elf Cup - poznajmy samochód

Dacie Duster startujące w rajdach powstały na bazie seryjnych egzemplarzy. Zostały jednak poddane poważnym modyfikacjom.

Dacia Duster Elf Cup to rajdy cross-country, odbywające się w ramach Rajdowego Pucharu Polski Samochodów Terenowych. Zawodnicy pokonują więc odcinki specjalne składające się głównie z nierównych, polnych dróg, błota i kałuż. W takich warunkach dobrze sprawdzają się i seryjne Dustery, ale oczywiście podczas spokojnej jazdy, a nie sportowej rywalizacji.

Reklama

Pierwszy etap przygotowań seryjnych SUVów Dacii polegał oczywiście na pozbawieniu samochodu całego wyposażenia wnętrza, łącznie z wygłuszeniami i boczkami drzwi. Kierownicę zastąpiono sportową, a seryjne fotele ustąpiły miejsca profesjonalnym "kubłom". Za nimi znalazło się miejsce na dwa koła zapasowe, a kierowca wraz z pilotem są chronieni klatką bezpieczeństwa. W aucie zainstalowano też główny wyłącznik prądu oraz system gaśniczy.

Rajdowa Dacia Duster ma oczywiście nowe zawieszenie ze sportowymi amortyzatorami (Reiger) i wzmocnionymi wahaczami. Zwiększono także prześwit do 28 cm (seryjnie 21 cm), a na obręcze firmy Braid trafiły opony BF Goodridge w rozmiarze 215/70 R16. Stabilność auta poprawia zwiększony rozstaw kół o 30 mm z przodu i 20 mm z tyłu. Karoseria została odpowiednio zabezpieczona, podobnie jak podwozie, które chronią aluminiowe płyty.

Wszystkie te zmiany wpłynęły na wagę samochodu... negatywnie. Pomimo pozbycia się zbędnego balastu, zmiany w zawieszeniu i zabezpieczenia zauważalnie zwiększyły masę. W efekcie rajdowy Duster waży 1410 kg, podczas gdy seryjna wersja 1340 kg.

Na szczęście zespół przygotowujący SUVa Dacii do zawodów nie zapomniał o silniku. Fabryczną jednostkę 1.5 dCi o mocy 109 KM i rozwijającej 240 Nm, poddano wielu modyfikacjom. Nowy jest między innymi układ dolotowy i wylotowy, a także oprogramowanie. W efekcie Duster oferuje zawodnikom 130 KM oraz 287 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Pozwoliło to na poprawę osiągów - fabryczna wersja rozpędza się do 100 km/h w 12,9 s, a rajdowa w 11 s. Natomiast prędkość maksymalna wynosi teraz 170 km/h (+ 2 km/h). Przy okazji wzrosło także spalanie - zamiast 4,8 l/100 km, auto spala teraz średnio... 12-20 l/100 km.

Zmienił się również system sterowania napędem 4x4. Seryjnie Duster daje kierowcy możliwość wyboru, czy chce on, aby moc trafiała wyłącznie na przednie koła, albo czy chce pozwolić elektronice na dołączeniu tylnej osi w razie potrzeby lub zablokować rozdział mocy w proporcji 50:50. Rajdowa wersja także korzysta z dołączanego napędu, ale zawsze odbywa się to automatycznie. W praktyce zawsze, kiedy dodamy gazu. Duster jest autem z napędem 4x4, którym można pokonywać łuki efektownymi, kontrolowanymi poślizgami.

Za modyfikację auta odpowiedzialni są partnerzy techniczni Dacia Duster Cup: Over Limit Motors oraz Hołowczyc Racing. Tak przygotowany samochód kosztuje 99 tys. zł netto.

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje