Reklama

Budowa autostrad

Kurów. Nowy most na Dunajcu już otwarty

Nowy most na Dunajcu w Kurowie k. Nowego Sącza został już udostępniony do ruchu. Pierwsze samochody przejechały po nim w poniedziałek, 25 października.

Inwestycję o wartości ponad 189 mln zł zrealizowano w ciągu niecałego 2,5 roku. Most znajduje się w ciągu drogi krajowej nr 75, a w przyszłości będzie elementem tzw. "sądeczanki". Konstrukcja ma ponad 600 m długości

Most ma 602 m długości, ponad 17 m szerokości i oparty jest na trzech pylonach o wysokości 33,5 m. 

Konstrukcja została zaprojektowana jako obiekt typu extradosed. Ten typ mostów powstał z połączenia konstrukcji wantowej z belkową sprężoną. Most posiada wanty, czyli specjalne liny nośne, ale pylony są niższe niż w typowych mostach wantowych. To sprawia, że takie mosty są tańsze w wykonaniu od mostów wantowych, ale bardziej efektowne wizualnie niż obiekty belkowe. 

W Polsce najdłuższym takim obiektem jest most w Kwidzynie na Wiśle (808,4 m), następny to most na obwodnicy Ostródy (677 m), a kolejnym będzie właśnie most w Kurowie na Dunajcu.

Reklama

Przełożenie ruchu na nową przeprawę nie oznacza końca prac; wszystkie roboty będą ukończone w kwietniu 2022 r.

W listopadzie rozpocznie się rozbiórka tymczasowych podpór nowego mostu. W tym roku wykonawca przystąpi także do rozbierania starego obiektu. Kończone będą zjazdy indywidualne od strony Nowego Sącza oraz oświetlenie drogi.

Nowy most położony jest poniżej starego i dłuższy od poprzednika o 200 m. Most ma po jednym pasie ruchu w każdym kierunku. Ze względu na jego konstrukcję i lokalizację możliwa będzie dobudowa drugiej jezdni z dodatkowym mostem, kiedy zapadanie decyzja o budowie nowej trasy do Nowego Sącza tzw. "sądeczanki".

Most zaprojektowano zgodnie z parametrami technicznymi wymaganymi dla drogi klasy GP (główna przyspieszona).

W ramach inwestycji na odcinku 2-km został zmieniony przebieg drogi krajowej nr 75: od parkingu w Tęgoborzu do skrzyżowania w Kurowie.

Wykonawcą zadania o wartości ponad 189 mln zł jest polsko-węgierskie konsorcjum firm: Banimex i Hodmezovasarhelyi Utepito Korlatolt Felelossegu.

Nowy obiekt zastąpił istniejący most w Kurowie, wybudowany w 1943 r., którego jego stan techniczny jest zły.

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: budowa dróg | most

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje