Budowa autostrad

Które drogi w Polsce są najważniejsze?

Szef resortu transportu Sławomir Nowak zapowiedział, że za kilka tygodni będzie znany nowy model wspierania inwestycji drogowych. Nowak był w czwartek w Kłodzku (Dolnośląskie) w związku z planem budowy obwodnicy tego miasta.

"Szczegóły nowego modelu wsparcia inwestycji transportowych w kraju ogłosimy za kilka tygodni, gdy będziemy na to w pełni gotowi" - powiedział Nowak. Jak zapewnił, nowy model wsparcia będzie przewidywał między innymi nowe sposoby współfinansowania budowy dróg w Polsce. Minister liczy, że dzięki temu program budowy dróg lokalnych będzie bardziej skuteczny.

Szef resortu transportu, budownictwa i gospodarki morskiej obejrzał w Kłodzku plan budowy miejscowej obwodnicy, spotkał się z samorządowcami, parlamentarzystami oraz marszałkiem województwa dolnośląskiego Rafałem Jurkowlańcem i wojewodą Aleksandrem Markiem Skorupą.

Reklama

"Zdajemy sobie sprawę, że te dwanaście obwodnic, o których budowie rząd zdecydował na wtorkowym posiedzeniu, nie wyczerpuje oczekiwań. O budowie obwodnicy Kłodzka przesądził fakt, że jest tu skrzyżowanie dróg krajowych i międzynarodowej oraz zanotowano tutaj tak wiele groźnych wypadków, iż była pilna potrzeba wyprowadzenia tranzytu drogowego z miasta" - podkreślił Nowak.

Zdaniem ministra, równie istotnym argumentem była dobra współpraca z samorządowcami oraz gotowy projekt obwodnicy.

"Chcę podziękować tym wszystkim osobom, które potrafiły zdecydowanie i twardo, ale też i racjonalnie argumentować za tą inwestycją. Myślę o miejscowych parlamentarzystach i samorządowcach. Gotowy projekt budowy obwodnicy jest niezwykle istotny, bo droga powstanie w systemie +Projektuj i buduj+, który przewiduje, że wykonawca dostanie gotowy projekt i będzie go mógł jeszcze zmodernizować" - powiedział minister transportu.

Według niego zaplanowana kwota 280 mln zł powinna w zupełności wystarczyć na wykonanie ponad 9 km obwodnicy, a niewykluczone, że uda się nawet trochę pieniędzy zaoszczędzić.

Zdaniem ministra budowa obwodnicy Kłodzka może rozpocząć się późnym latem 2014 r.; inwestycja powinna być gotowa w 2018 r.

Trasa o długości 9,2 km ma ominąć całkowicie centrum miasta i połączyć trzy drogi krajowe: nr 8, 33 i 46 oraz trasę międzynarodową E67. Powstaną dwa wiadukty i osiem obiektów inżynieryjnych, wybudowane zostaną również drogi piesze i rowerowe oraz zjazdy na drogi lokalne. Na inwestycję zaplanowano 280 mln zł. Przetarg ma być ogłoszony jeszcze do końca 2013 r.

Za absolutny priorytet w inwestycjach drogowych na następne lata Nowak uważa dokończenie dróg z południa na północ i z zachodu na wschód.

"Po raz pierwszy w historii Polska ma szansę zyskać na swoim geograficznym położeniu, jeśli te ciągi komunikacyjne zostaną dokończone. Od 6 lat powstaje taka sieć dróg, dlatego w tym roku zaplanowaliśmy 50 przetargów na łączną sumę ponad 35 mld zł. W efekcie powstanie 700 km dróg ekspresowych i 150 km obwodnic. Już w tym roku ogłoszono 30 przetargów, a kolejne będą do grudnia. I koncentrujemy się na uzupełnianiu takich fragmentów dróg, by jak najszybciej powstawały jak najdłuższe ciągi komunikacyjne" - podsumował Nowak.

PAP
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy