Robot Volkswagena sam naładuje auto elektryczne
Volkswagen twierdzi, że rozwiązał problem braku gniazdek do ładowania przy każdym miejscu parkingowym. Zajmie się tym robot opracowany przez Volkswagen Group Components, który poruszając się autonomicznie podjedzie do zaparkowanego samochodu.
Robot będzie uruchamiany poprzez aplikację albo system komunikacji Car-to-X, samodzielnie podjedzie do zaparkowanego samochodu i sam będzie się z nim komunikował. Od otwarcia pokrywy gniazda ładowania, przez umocowanie końcówki przewodu, do jej ponownego odłączenia - cały proces zasilania samochodu w energię elektryczną będzie przebiegać bez udziału człowieka. Mobilny robot przywiezie do pojazdu zewnętrzny akumulator, podłączy go i zgromadzoną w nim energią elektryczną naładuje auto. Ruchomy akumulator zewnętrzny podczas całego procesu będzie znajdował się przy samochodzie, a robot zajmie się w tym czasie obsługą kolejnych pojazdów. Gdy proces zasilania zostanie zakończony, robot samoczynnie odstawi ruchomy akumulator do stacji ładowania.
"Zastosowanie mobilnego robota może oznaczać rewolucję w zakresie ładowania samochodów np. na piętrowych parkingach czy w garażach podziemnych, w których parkuje wiele aut. Dzięki niemu punkt ładowania sam przyjeżdża do samochodu, a nie odwrotnie. W ten sposób jednym rozwiązaniem zapewniamy szeroki dostęp do energii elektrycznej bez skomplikowanych inwestycji infrastrukturalnych specyficznych dla danego miejsca" - wyjaśnia Mark Möller, szef działu rozwoju w Volkswagen Group Components. "To wizjonerski model studyjny, który jednak bardzo szybko może stać się urządzeniem seryjnym, jeśli tylko zaistnieją odpowiednie warunki" - twierdzi Möller. Volkswagen Group Components pracuje nad różnymi rozwiązaniami umożliwiającymi rozbudowę infrastruktury ładowania - przedstawił np. mobilną stację szybkiego ładowania oraz wallbox do zasilania aut prądem stałym (DC). W centrum badań znajdują się wygodne dla użytkowników, inteligentne urządzenia do elastycznego wykorzystania.
Studyjne urządzenie składa się z niewielkiego, poruszającego się samodzielnie robota i z mobilnych akumulatorów, tzw. wagonów akumulatorowych. W pełni naładowane gromadzą one energię o wartości około 25 kWh każdy. Jeden robot może równocześnie poruszać kilkoma wagonami. Po wydaniu komendy poprzez aplikację lub system komunikacji Car-to-X robot przyprowadza akumulator do samochodu i samodzielnie podłącza przewód zasilający. Wagon akumulatorowy z wbudowanym systemem elektronicznym umożliwia zasilenie samochodu elektrycznego prądem stałym o mocy do 50 kW.
Poruszający się autonomicznie robot jest wyposażony w kamery, skanery laserowe oraz w ultradźwiękowe czujniki. Dzięki nim nie tylko może całkowicie automatycznie naładować akumulator samochodu, lecz także potrafi swobodnie poruszać się w obrębie parkingu, rozpoznawać ewentualne przeszkody i odpowiednio na nie reagować. Zależnie od wielkości parkingu czy podziemnego garażu można wykorzystywać kilka robotów równocześnie i dzięki temu w tym samym czasie ładować kilka aut.
Mobilne roboty mogą mieć różne zastosowania. Chodzi nie tylko o to, że są one rodzajem ruchomego ramienia, które łączy samochód z ładowarką. Liczy się przede wszystkim to, że dzięki tym urządzeniom każdy kierowca elektrycznego samochodu będzie mógł skorzystać z dowolnego parkingu, niezależnie od tego czy będzie się na nim znajdowała stacja ładowania. Robot przywiezie taką stację - w formie przenośnego akumulatora - do każdego samochodu. Właściciele parkingów będą mogli dzięki temu urządzeniu szybko "zelektryfikować" każde miejsce postojowe w zarządzanym przez nich obiekcie. "To rozwiązanie stwarza ogromne możliwości gospodarcze" - mówi Möller. "Nie tylko eliminuje niedogodności związane z budową infrastruktury, lecz także zmniejsza koszty".
Z powodu niewielkich rozmiarów roboty można wykorzystywać z powodzeniem nawet w ciasnych pomieszczeniach bez infrastruktury ładowania, np. w garażach podziemnych. Möller dodaje: "Robot rozwiązuje też znany problem, gdy jeden samochód przez dłuższy czas blokuje dostęp do stacji ładowania. Dzięki naszemu urządzeniu nie będzie się to zdarzać - kierowca wybierze jakiekolwiek miejsce na parkingu, a sprawę załatwi automatyczny pomocnik".
Nie określono jeszcze daty ewentualnego wprowadzenia robota do sprzedaży.
***
Zagłosuj i wygraj. CODZIENNIE CZEKA OD 20 000 zł do 40 000 zł!
Zapraszamy do udziału w 5. edycji plebiscytu MotoAs. Wyjątkowej, bo związanej z 20-leciem Interii. Z tej okazji przedstawiamy 20 modeli samochodów, które budzą emocje, zachwycają swoim wyglądem oraz osiągami. Imponujący rozwój technologii nierzadko wprawia w zdumienie, a legendarne modele wzbudzają sentyment. Bądź z nami! Oddaj głos i zdecyduj, który model jest prawdziwym MotoAsem!