VW ID. R pobije rekord auta Formuły 1?
Podczas obywającego się od 4 do 7 lipca "Goodwood Festival of Speed" , dojdzie do pojedynku na technologie - samochód z napędem elektrycznym kontra auto z silnikiem spalinowym. Takie jest wyzwanie tegorocznej edycji tej imprezy. W jej ramach Volkswagen wystawiający elektryczny model ID. R zaatakuje ustanowiony 20 lat temu i dotąd nie pobity rekord przejazdu trasy.
Wynik 41,6 sekund ustanowił w 1999 roku niemiecki kierowca Nick Heidfeld w samochodzie Formuły 1, McLarenie-Mercedesie MP4/13 z wolnossącym silnikiem V10 o mocy 574 kW (780 KM). ID. R, którego moc systemowa wynosi 500 kW (680 KM), już w zeszłym roku ustanowił w Goodwood nowy rekord - w kategorii samochodów elektrycznych. Francuz Romain Dumas za kierownicą ID. R - sportowego przedstawiciela aut z rodziny ID. wyposażonych w napęd elektryczny - uzyskał wówczas trzeci najszybszy czas w historii tej imprezy.
"Na rynku motoryzacyjnym jak i w sporcie samochodowym zachodzą teraz ogromne zmiany. Auta elektryczne mają coraz większe osiągi i pod wieloma względami już od dawna są na poziomie samochodów z silnikami spalinowymi" - powiedział dyrektor Volkswagen Motorsport, Sven Smeets. "W Goodwood chcemy pokazać, że elektryczny napęd w jaki jest wyposażony ID. R może sprostać wyzwaniom Formuły 1. Jednak to, czy Romainowi Dumasowi uda się skutecznie zaatakować rekord ustanowiony przez Nicka Heidfelda, zależy od warunków jakie będą panowały podczas najbliższego weekendu".
Decydującą rolę grają pogoda i stan nawierzchni
Zmienna pogoda w południowej Anglii oraz stan nawierzchni na terenie "Goodwood House" to niektóre z wyzwań, z jakimi będzie się mierzyć zespół. Partner Volkswagena, Bridgestone, do sprintu na dystansie 1,86 kilometra wyposażył Volkswagena w wyjątkowo miękkie, a więc wyjątkowo przyczepne wyścigowe opony. Wyzwania jakie stawia "Festival of Speed" są doskonale znane inżynierom konstruującym opony - również Nick Heidfeld uzyskał w 1999 roku swój rekordowy czas jadąc autem na oponach Bridgestone’a.
Największa różnica w konfiguracji technicznej między Volkswagenem ID. R z ubiegłego roku, a tegorocznym polega na zastosowaniu większego litowo-jonowego akumulatora i na innym sposobie zarządzania energią. "ID. R w swojej aktualnej wersji został zmodyfikowany pod kątem maksymalnego przyspieszenia" - wyjaśnia François-Xavier Demaison, dyrektor techniczny Volkswagen Motorsport. "W Goodwood będą się liczyć tylko maksymalna moc i minimalna masa własna. ID. R waży (z kierowcą) mniej niż 1.000 kg". Uzyskując najlepszy czas podczas "Race to the Clouds" na szczyt Pikes Peak w USA w czerwcu 2018 roku i ustanawiając przed czterema tygodniami rekord trasy dla samochodów elektrycznych na Północnej Pętli Nürburgringu, ID. R za każdym razem pokonywał trasę około 20 km - ponad dziesięciokrotnie dłuższą niż ta na "Festival of Speed".