Smart będzie pierwszą marką całkowicie elektryczną
Kolejny producent samochodów przesiada się na napęd elektryczny. Rezygnację z klasycznych jednostek napędowych o spalaniu wewnętrznym potwierdziły władze Smarta.
Historyczny krok zapowiedział sam prezes Daimlera - Dieter Zetsche. Na corocznym zgromadzeniu akcjonariuszy Zetsche podkreślał, że Smart już dziś w świadomości klientów z Ameryki Północnej stał się "całkowicie elektrycznym" producentem. Proces ten rozszerzony ma być również na pozostałe rynki. Na Starym Kontynencie ostatni Smart z silnikiem spalinowym trafić ma do klienta w 2020 roku.
Pierwszy elektryczny model marki - Smart Fortwo Electroc Drive - zaprezentowany został już przeszło dekadę temu. 100 egzemplarzy - w ramach testów - wyjechało na drogi Londynu w 2007 roku.
Obecnie w ofercie Smarta znajdują się modele: Smart Fortwo Electric Drive (również w wersji kabriolet) oraz Smart Forfour Electric Drive. Wszystkie wyposażone są w czwartą już generację elektrycznych układów napędowych marki.
Niezależnie od modelu pojazdy napędzane są elektrycznym, trójfazowym, synchronicznym silnikiem trakcyjnym generującym 81 KM (60 kW) i 160 Nm. Napęd przekazywany jest na koła tylnej osi za pośrednictwem jednostopniowej przekładni redukcyjnej. Za magazynowanie energii elektrycznej odpowiadają baterie akumulatorów litowo-jonowych o pojemności 17,6 kWh. Naładowanie ich do 80 proc. pojemności przy pomocy prądu z europejskiej (kontynentalnej) sieci zajmuje około 6 h.