Portugalskie ładowarki elektryczne dla Orlenu
PKN Orlen zakończył postępowanie przetargowe na dostawców stacji ładowania samochodów elektrycznych. Producentami ładowarek będą firmy EkoEnergetyka oraz EFACEC. W ramach postępowania finalizowane są rozmowy z trzecim producentem - poinformowała spółka.
EkoEnergetyka to niewielka polska firma założona w 2013 roku. Natomiast EFACEC to portugalski koncern, założony w 1948 roku, zatrudniający obecnie 2400 osób.
PKN Orlen przypomniał, że punkty szybkiego ładowania dla pojazdów elektrycznych powstaną w 150 lokalizacjach położonych zarówno w miastach, jak i przy trasach tranzytowych. W pierwszym etapie pilotażu, do końca 2019 r., zostanie uruchomionych ok. 50 ładowarek.
Jak wyjaśnił PKN Orlen, zakończone postępowanie przetargowe obejmowało wybór dostawców stacji ładowania o mocy 50, 100 i 150 kW. "Zadaniem wyłonionych podmiotów jest przygotowanie projektu, dostarczenie ładowarek, ich instalacja oraz serwis" - podał płocki koncern.
PKN Orlen zaznaczył przy tym, iż jego punkty ładowania "będą obsługiwać wszystkie typy pojazdów elektrycznych oferowane na rynku europejskim i zostaną wyposażone w dwa złącza do ładowania pojazdu prądem stałym, z wtyczką CHAdeMO oraz CCS, a także w złącze Typ 2 do ładowania pojazdu prądem przemiennym".
"Producentami ładowarek dla koncernu będą firmy EkoEnergetyka i EFACEC. W ramach postępowania finalizowane są także rozmowy z trzecim producentem" - podkreślił płocki koncern w środowym komunikacie.
Spółka zapowiedziała jednocześnie, iż w najbliższych miesiącach zakończy się odrębne postępowanie przetargowe na dostawcę systemu zarządzania infrastrukturą ładowania. "Do zadań systemu będzie należała m.in. obsługa procesu ładowania i rozliczania opłat z wykorzystaniem strony internetowej. Jeszcze w tym roku, wraz z uruchomieniem ładowarek, wdrożone mają zostać jego podstawowe funkcjonalności" - wyjaśnił płocki koncern.
Informując o projekcie ładowarek do pojazdów elektrycznych, PKN Orlen wspomniał, że w ramach programu pilotażowego działa już pierwsza z nich, zlokalizowana w Płocku, w pobliżu siedziby spółki. "Obecnie kierowcy mogą korzystać z niej nieodpłatnie" - zaznaczył koncern.
PKN Orlen zwrócił uwagę, że jego płocka stacja ładowania o mocy 50 kW przeznaczona jest zarówno do pojazdów elektrycznych (EV), jak i hybrydowych (PHEV) i daje możliwość jednoczesnego ładowania czterech pojazdów. "Moc dla każdego ze stanowisk jest dynamicznie przydzielana przez sterownik stacji w trakcie ładowania pojazdów, dzięki czemu możliwe będzie znaczne skrócenie jego czasu" - wyjaśniła spółka.
PKN Orlen podkreślił, że na niektórych stacjach działają również punkty ładowania samochodów elektrycznych Tesla - na stacjach paliwowych koncernu w Polsce: w Kostomłotach, Katowicach i Ciechocinku, a także w Niemczech, w miejscowościach Grimmen w Meklemburgii-Pomorze Przednie i Uckerfelde w Branderburgii.
Spółka zaznaczyła, że w Czechach, gdzie w ramach Grupy Orlen działa Unipetrol, także planuje rozwój sieci punktów ładowania dostępnych na stacjach paliwowych Benzina wspólnie z firmą CEZ. "Obecnie działają tam trzy punkty, a w najbliższych latach ma pojawić się nawet kilkadziesiąt nowych punktów" - uściślił PKN Orlen.
Przypomniał przy tym, że na stacjach wchodzących w skład Grupy Orlen dostępne są inne paliwa alternatywne - w Niemczech na stacjach Star w miejscowości Muelheim i Wolfsburg działają dwa testowe punkty dla aut zasilanych wodorem, a na 35 stacjach zlokalizowanych w Czechach można także tankować CNG. (PAP)