Niemcy likwidują program dopłat do samochodów elektrycznych
Niemieccy kierowcy zainteresowani zakupem samochodów elektrycznych lub hybryd plug-in powinni się pośpieszyć. Rząd zamierza zlikwidować dopłaty do aut hybrydowych i zmniejszyć - do samochodów bateryjnych.
Obecnie dopłata do samochodów elektrycznych, który cena nie przekracza 40 tys. euro wynosi 6 tys. euro, zaś przy zakupie pojazdów droższych dopłata to 5 tys. euro. Od początku 2023 roku dopłaty będą wynosiły odpowiednio 4,5 tys. i 3 tys. euro. Następnie mają być być kolejny raz obniżone, by zrównać się na poziomie 3 tys. euro.
Obecnie dopłatami objęte są samochody, których cena nie przekracza 65 tys. euro. Od 2024 roku limit ten zostanie obniżony do 45 tys. euro.
Ponadto, już od przyszłego roku z programu dopłat nie będą mogli korzystać przedsiębiorcy. Ogłoszono również, że po wyczerpaniu puli 3,4 mld euro, które przewidziano na dopłaty, program zostanie wygaszony.
Zmiany w badaniach technicznych samochodów. Będą kary, ale bez podwyżek stawek.
Jednocześnie, wraz z końcem 2022 roku, skończą się dopłaty do samochodów hybrydowych typu plug-in. Dopłaty te wzbudzały w Niemczech sporo kontrowersji, wskazywano, że samochody tego typu wyposażone są one w duże i mocne silniki spalinowe, a ich zasięg na prądzie jest bardzo ograniczony, co więcej - wcale nie trzeba ich ładować.
Powodem zmniejszania dopłat, jest wzrost sprzedaży samochodów bateryjnych. W ubiegłym roku w Niemczech sprzedano ich 328 tys., niemal dwa razy więcej niż w 2020 roku (udział w rynku wzrósł do 14 proc.). W Niemczech zarejestrowanych jest dziś łącznie ponad 600 tys. aut bateryjnych, kolejne 400 tys. to hybrydy plug-in. Dla porównania - po polskich drogach jeździ łącznie nieco ponad 22 tys. samochodów elektrycznych...
Plany zredukowania i likwidacji dopłat skrytykował już niemiecki Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (VDA), który wskazał, że w trudnych czasach gospodarczych sprzedaż samochodów elektrycznych może wkrótce zostać wyhamowana. Zwrócono również uwagę, że przedsiębiorcy również powinni elektryfikować flotę swoich samochodów i nie ma żadnego powodu, by pozbawiać ich dopłat.
***