Mają być ładowarki na MOP-ach
Rusza pilotażowy projekt budowy punktów ładowania pojazdów elektrycznych na drogach krajowych - powiedział rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Jan Krynicki. Punkty mają powstać na autostradzie A4 oraz na trasie S8.
"Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetarg na pilotażowy odcinek +zielonej drogi+, na którym mają znajdować się punkty ładowania samochodów elektrycznych" - powiedział Krynicki. Punkty ładowania zlokalizowane będą na 13 Miejscach Obsługi Podróżnych (MOP) kategorii I. "Na potencjalnych dzierżawców czekają miejsca na ośmiu MOP-ach na A4 (Krajków Pd., Krajków Pn., Przysiecz, Jankowice Wielkie, Wierzbnik, Prószków, Proboszczowice i Chechło) oraz pięciu na S8 (Gózew Pn., Chojny, Dąbrowa Wielka, Jonas Pn. i Jonas Pd.). W celu zachowania konkurencyjności pomiędzy dzierżawcami poszczególnych lokalizacji będą oni mogli składać oferty na co drugi MOP znajdujący się po tej samej stronie drogi" - podał Krynicki.
"W przetargu mogą startować firmy, które pełnią funkcję operatora punktów ładowania samochodów elektrycznych lub dostawcy usługi ładowania dla tych punktów na minimum dwóch punktach przez okres co najmniej sześciu miesięcy od dnia złożenia oferty. Kolejnym wymogiem jest uzyskanie średniego rocznego przychodu za ostatni pełny rok obrotowy w wysokości nie mniejszej niż milion zł" - zaznaczył Krynicki.
"Zadaniem wyłonionego w przetargu dzierżawcy, z którym umowa zostanie podpisana na 10 lat (z możliwością wydłużenia o dodatkowe 5 lat), będzie wybudowanie dwóch ogólnodostępnych punktów ładowania pojazdów elektrycznych, pełnienie roli operatora i dostawcy usługi ładowania dla tych punktów oraz dostosowanie miejsc przeznaczonych na postój pojazdów elektrycznych w czasie ładowania poprzez jego odpowiednie oznakowanie pionowe i poziome. Dzierżawca będzie płacił GDDKiA czynsz określony w złożonej ofercie" - podał Krynicki.
Harmonogram zakłada podpisanie umów z wykonawcami jeszcze w okolicach połowy 2019 roku. Przewiduje się, że wykonawcy sukcesywnie będą otwierać nowe punktu ładowania w ciągu 12 miesięcy od podpisania umów.
GDDKiA już prowadzi rozmowy z krajowymi i zagranicznymi koncernami w sprawie ich inwestycji na MOP-ach.