Samochody elektryczne

Lexus UX 300e - pod okiem ekspertów Takumi

W pełni elektryczny Lexus UX 300e jeszcze w tym roku zostanie wprowadzony na rynek. Ściśle współpracując z mistrzami Takumi – najbardziej doświadczonymi kierowcami testowymi Lexusa – zespół inżynierów odpowiedzialnych za model UX 300e opracował wiele nowych technologii, zaprojektowanych w celu zapewnienia wyjątkowych wrażeń z jazdy pod hasłem „Lexus Electrified”.

W Lexusie zaszczytny tytuł Takumi przyznaje się ekspertom w danej dziedzinie, którzy odbyli co najmniej 60 000 godzin nauki i praktyki - równowartość 8 godzin dziennie, 250 dni rocznie przez 30 lat. Ich ogromna wiedza jest potwierdzeniem zaangażowania Lexusa w najwyższą jakość projektowania i produkcji samochodów.

Radość z jazdy znalazła się na szczycie listy priorytetów głównego inżyniera Takashiego Watanabe, odpowiedzialnego za model UX 300e. Kompaktowy Lexus zawdzięcza swoje świetne właściwości jezdne platformie GA-C o bardzo sztywnej konstrukcji i nisko położonym środku ciężkości. W osiągnięciu takich parametrów pomogło umieszczenie akumulatora trakcyjnego pod nadwoziem pojazdu, zamontowany nisko w komorze silnika elektryczny napęd oraz specjalne wzmocnienia lekkiej, modułowej platformy.

Reklama

Zawieszenie modelu UX 300e, przetestowane po raz pierwszy na japońskich drogach i torach testowych przez Takumi, zostało finalnie dostrojone na europejskich trasach, aby zapewnić odpowiedni skok zawieszenia, prowadzenie kół i amortyzację oraz wyeliminować wszelkie niekomfortowe wstrząsy. Sesje testowe zaowocowały opracowaniem specjalnie zaprojektowanych amortyzatorów, które zapewniają liniowe wyczucie układu kierowniczego oraz kontrolę nad zawieszeniem pojazdu.

W oparciu o informacje od mistrzów Takumi - biegłych w konstrukcjach całej gamy samochodów Lexusa, w tym również modeli o wysokich osiągach - do przekładni kierowniczej dodano usztywniające mocowanie, aby zapewnić bardziej bezpośrednie, precyzyjne sterowanie pojazdem. Zapewnia ono szybsze reakcje w momencie, gdy kierowca zaczyna skręcać, zapewniając modelowi UX 300e typowe dla Lexusa, wyjątkowo precyzyjne i subtelne prowadzenie.

Opracowane specjalnie dla nowego UX 300e, wentylowane przednie i tylne tarcze zwiększają skuteczność hamowania pierwszego w pełni elektrycznego Lexusa, a specjalnie zaprojektowane opony w rozmiarze 17 "i 18" cali podwyższają komfort jazdy, zapewniając ciche i wyjątkowo stabilne prowadzenie.

Układ napędowy modelu UX 300e składa się elektrycznego silnika o mocy 204 KM, zapewniającego przyspieszenie 0-100 km/h w 7,5 sekundy. Samochód rozpędza się do maksymalnej prędkości 160 km/h. Charakterystyka przyspieszania również została zoptymalizowana pod kątem jazdy w mieście. Przy niewielkim wciśnięciu gazu, np. podczas ruszania, priorytetem jest kontrola prędkości, natomiast przy średnim lub mocnym wciśnięciu pedału przyspieszenia, np. podczas wjazdu na autostradę, skupiono się na ciągłym i intensywnym rozwijaniu prędkości.

Aby uzyskać działający płynnie, a zarazem szybko reagujący napęd, nowa jednostka sterująca zasilaniem (PCU - Power Control Unit) w UX 300e ułatwia jazdę przy minimalnym wciśnięciu pedału przyspieszenia. Inżynierowie Lexusa zastosowali zaawansowane rozwiązanie, umożliwiające płynne przyspieszanie, nawet wtedy gdy kierowca w nieregularny sposób operuje pedałem przyspieszenia. Ponadto dla zapewnienia bardziej komfortowej jazdy ograniczono nieregularne wahania prędkości pojazdu, nawet przy zróżnicowanym nachyleniu nawierzchni drogi.

Dla uzyskania lepszych osiągów w takich sytuacjach, jak częste zatrzymywanie i ruszanie w mieście oraz jazda krętymi drogami, redukowanie prędkości w modelu UX 300e można czterostopniowo kontrolować za pomocą łopatek umieszczonych pod kierownicą.

Lexus UX 300e zostanie wprowadzony na wybrane europejskie rynki do końca tego roku.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy