Lexus UX 300e - pod okiem ekspertów Takumi
W pełni elektryczny Lexus UX 300e jeszcze w tym roku zostanie wprowadzony na rynek. Ściśle współpracując z mistrzami Takumi – najbardziej doświadczonymi kierowcami testowymi Lexusa – zespół inżynierów odpowiedzialnych za model UX 300e opracował wiele nowych technologii, zaprojektowanych w celu zapewnienia wyjątkowych wrażeń z jazdy pod hasłem „Lexus Electrified”.
W Lexusie zaszczytny tytuł Takumi przyznaje się ekspertom w danej dziedzinie, którzy odbyli co najmniej 60 000 godzin nauki i praktyki - równowartość 8 godzin dziennie, 250 dni rocznie przez 30 lat. Ich ogromna wiedza jest potwierdzeniem zaangażowania Lexusa w najwyższą jakość projektowania i produkcji samochodów.
Radość z jazdy znalazła się na szczycie listy priorytetów głównego inżyniera Takashiego Watanabe, odpowiedzialnego za model UX 300e. Kompaktowy Lexus zawdzięcza swoje świetne właściwości jezdne platformie GA-C o bardzo sztywnej konstrukcji i nisko położonym środku ciężkości. W osiągnięciu takich parametrów pomogło umieszczenie akumulatora trakcyjnego pod nadwoziem pojazdu, zamontowany nisko w komorze silnika elektryczny napęd oraz specjalne wzmocnienia lekkiej, modułowej platformy.
Zawieszenie modelu UX 300e, przetestowane po raz pierwszy na japońskich drogach i torach testowych przez Takumi, zostało finalnie dostrojone na europejskich trasach, aby zapewnić odpowiedni skok zawieszenia, prowadzenie kół i amortyzację oraz wyeliminować wszelkie niekomfortowe wstrząsy. Sesje testowe zaowocowały opracowaniem specjalnie zaprojektowanych amortyzatorów, które zapewniają liniowe wyczucie układu kierowniczego oraz kontrolę nad zawieszeniem pojazdu.
W oparciu o informacje od mistrzów Takumi - biegłych w konstrukcjach całej gamy samochodów Lexusa, w tym również modeli o wysokich osiągach - do przekładni kierowniczej dodano usztywniające mocowanie, aby zapewnić bardziej bezpośrednie, precyzyjne sterowanie pojazdem. Zapewnia ono szybsze reakcje w momencie, gdy kierowca zaczyna skręcać, zapewniając modelowi UX 300e typowe dla Lexusa, wyjątkowo precyzyjne i subtelne prowadzenie.
Opracowane specjalnie dla nowego UX 300e, wentylowane przednie i tylne tarcze zwiększają skuteczność hamowania pierwszego w pełni elektrycznego Lexusa, a specjalnie zaprojektowane opony w rozmiarze 17 "i 18" cali podwyższają komfort jazdy, zapewniając ciche i wyjątkowo stabilne prowadzenie.
Układ napędowy modelu UX 300e składa się elektrycznego silnika o mocy 204 KM, zapewniającego przyspieszenie 0-100 km/h w 7,5 sekundy. Samochód rozpędza się do maksymalnej prędkości 160 km/h. Charakterystyka przyspieszania również została zoptymalizowana pod kątem jazdy w mieście. Przy niewielkim wciśnięciu gazu, np. podczas ruszania, priorytetem jest kontrola prędkości, natomiast przy średnim lub mocnym wciśnięciu pedału przyspieszenia, np. podczas wjazdu na autostradę, skupiono się na ciągłym i intensywnym rozwijaniu prędkości.
Aby uzyskać działający płynnie, a zarazem szybko reagujący napęd, nowa jednostka sterująca zasilaniem (PCU - Power Control Unit) w UX 300e ułatwia jazdę przy minimalnym wciśnięciu pedału przyspieszenia. Inżynierowie Lexusa zastosowali zaawansowane rozwiązanie, umożliwiające płynne przyspieszanie, nawet wtedy gdy kierowca w nieregularny sposób operuje pedałem przyspieszenia. Ponadto dla zapewnienia bardziej komfortowej jazdy ograniczono nieregularne wahania prędkości pojazdu, nawet przy zróżnicowanym nachyleniu nawierzchni drogi.
Dla uzyskania lepszych osiągów w takich sytuacjach, jak częste zatrzymywanie i ruszanie w mieście oraz jazda krętymi drogami, redukowanie prędkości w modelu UX 300e można czterostopniowo kontrolować za pomocą łopatek umieszczonych pod kierownicą.
Lexus UX 300e zostanie wprowadzony na wybrane europejskie rynki do końca tego roku.