Jak to się uda, to wynalazek Finów zamknie usta przeciwnikom aut elektrycznych
Producent akumulatorów trakcyjnych Northvolt i firma z branży leśnej Stora Enso opracowują technologię wytwarzania akumulatorów z tego, co można znaleźć w drewnie.
Naukowcy prześcigają się w opracowywaniu technologii zmniejszającej ślad węglowy powstający podczas całego cyklu życia samochodu elektrycznego. Chodzi więc nie tylko o recykling zużytych akumulatorów trakcyjnych, ale także o zmniejszenie wpływu samego ich wytwarzania na środowisko.
Naukowcy ze Skandynawii opracowują technologię wytwarzania baterii trakcyjnych do samochodów elektrycznych z drewna. Konkretnie chodzi o węgiel zawarty w ligninie. Lignina to polimer występujący w ścianach komórkowych roślin rosnących na suchym lądzie. Około 20 do 30 procent objętości drzewa to właśnie lignina.
Stora Enso dostarczy do firmy Northvolt swój materiał anodowy o nazwie Lingnode, wytworzony na bazie ligniny. Northvolt zaś odpowiedzialny będzie za opracowanie gotowych ogniw, całego procesu produkcyjnego oraz określenie skali, na którą mogą być produkowane takie baterie.
Anoda stosowana w bateriach ma być częściowo wykonana z twardego węgla, pozyskanego z drzew z europejskich lasów. W zeszłym roku firmy podpisały list intencyjny, na podstawie którego Northvolt kupi od Stora Enso zamkniętą papiernię w Szwecji i przekształci ją na fabrykę materiałów katodowych. Proces ten ma się zakończyć do 2025 roku, a wydajność zakładu określana jest na 100 GWh.
Northvolt podpisał ostatnio umowę na dostawę baterii trakcyjnych do samochodów elektrycznych koncernu Volkswagena, który zainwestował w producenta baterii kilkaset milionów dolarów. Z kolei Stora Enso jest największym producentem ligniny - zakład w fińskim mieście Sunila produkuje jej ok. 50 tys. ton rocznie. To właśnie tam ma powstać linia produkcyjna Lingnode na skalę przemysłową.
***