Ile w Polsce jest aut elektrycznych, a ile hybrydowych?
Pod koniec marca 2022 roku w Polsce były zarejestrowane łącznie 21 576 osobowe i użytkowe samochody z napędem elektrycznym - wynika z Licznika Elektromobilności, prowadzonego przez PZPM i PSPA.
Tyle samochodów ma prawo do uzyskania zielonych tablic i tyle spełnia wymogi polskiej ustawy o elektromobilności.
Rejestracje samochodów hybrydowych
Ponadto w Polsce zarejestrowanych jest 21 789 samochodów hybrydowych z możliwością podłączenia do gniazdka. To pojazdy wyposażone w duże i mocne silniki spalinowe, które do jazdy nie potrzebują dostępu do zewnętrznego źródła prądu i z tego powodu nie są uprawnione do darmowego parkowania w centrach miast czy jeżdżenia po buspasach.
Po polskich drogach jeździ również 361 822 aut osobowych i dostawczych z napędem hybrydowym, bez możliwości podłączenia do prądu.
Park zelektryfikowanych samochodów dostawczych i ciężarowych liczył 1 877 szt. Natomiast flota elektrycznych motorowerów i motocykli na koniec marca składała się z 10 777 szt. Z kolei park miejskich autobusów elektrycznych w Polsce to 720 szt.
Brakuje naprawdę szybkich ładowarek
Pod koniec marca 2022 r. w Polsce funkcjonowały 2 113 ogólnodostępne stacje ładowania pojazdów elektrycznych (4 118 punktów). Zaledwie 29 proc. z nich stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 71% - wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. W marcu uruchomiono 79 nowych, ogólnodostępnych stacji ładowania (155 punktów).
Zauważyć przy tym trzeba, że nawet ładowarki DC oferują moc przeważnie między 50 a 90 kW, przez co naładowanie przeciętnego samochodu elektrycznego trwa godzinę. Mocniejszych ładowarek w Polsce praktycznie nie ma.
***
***