Ile w Polsce jest aut elektrycznych, a ile hybrydowych?

Pod koniec marca 2022 roku w Polsce były zarejestrowane łącznie 21 576 osobowe i użytkowe samochody z napędem elektrycznym - wynika z Licznika Elektromobilności, prowadzonego przez PZPM i PSPA.

Nie każdy samochód, który można podłączyć do prądu to auto elektryczne. Około połowa "wtyczkowozów" to hybrydy plug-in
Nie każdy samochód, który można podłączyć do prądu to auto elektryczne. Około połowa "wtyczkowozów" to hybrydy plug-inGetty Images

Tyle samochodów ma prawo do uzyskania zielonych tablic i tyle spełnia wymogi polskiej ustawy o elektromobilności.

Rejestracje samochodów hybrydowych

Ponadto w Polsce zarejestrowanych jest 21 789 samochodów hybrydowych z możliwością podłączenia do gniazdka. To pojazdy wyposażone w duże i mocne silniki spalinowe, które do jazdy nie potrzebują dostępu do zewnętrznego źródła prądu i z tego powodu nie są uprawnione do darmowego parkowania w centrach miast czy jeżdżenia po buspasach.

Po polskich drogach jeździ również 361 822 aut  osobowych i dostawczych z napędem hybrydowym, bez możliwości podłączenia do prądu.

Park zelektryfikowanych samochodów dostawczych i ciężarowych liczył 1 877 szt. Natomiast flota elektrycznych motorowerów i motocykli na koniec marca składała się z 10 777 szt. Z kolei park miejskich autobusów elektrycznych w Polsce to 720 szt.

Brakuje naprawdę szybkich ładowarek

Pod koniec marca 2022 r. w Polsce funkcjonowały 2 113 ogólnodostępne stacje ładowania pojazdów elektrycznych (4 118 punktów). Zaledwie 29 proc. z nich stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 71% - wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. W marcu uruchomiono 79 nowych, ogólnodostępnych stacji ładowania (155 punktów).

Zauważyć przy tym trzeba, że nawet ładowarki DC oferują moc przeważnie między 50 a 90 kW, przez co naładowanie przeciętnego samochodu elektrycznego trwa godzinę. Mocniejszych ładowarek w Polsce praktycznie nie ma.

***

***

Moto flesz. Odcinek 34. Najmniejsza akcja serwisowa świataINTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas