Samochody elektryczne

Dramatyczny spadek wartości aut elektrycznych. Wszystko zostało policzone

Jeden z brytyjskich serwisów branżowych zajął się sprawą tzw. wartości rezydualnej samochodów elektrycznych. Chodzi o - jakże ważny dla właściciela - spadek wartości samochodu z biegiem kolejnych lat. Okazuje się, że samochody elektryczne tracą na wartości znacznie szybciej niż samochody napędzane silnikiem spalinowym.

Brytyjski portal Choose My Car przeprowadził interesujące badania na temat spadku wartości samochodów elektrycznych w ciągu trzech pierwszych lat użytkowania. Wykazały one, że w tym czasie samochody elektryczne mogą stracić ponad 50% swojej początkowej wartości.

Popularność samochodów elektrycznych rośnie, wartość spada

Według informacji podanych przez Międzynarodową Agencję Energii (International Energy Agency) globalna sprzedaż samochodów elektrycznych ma w 2023 roku wzrosnąć aż o 35% względem ubiegłego roku. Z badań wynika, że co piąte nowe auto w 2023 będzie elektryczne lub hybrydowe, a sprzedaż w tym roku ma przekroczyć 14 milionów sztuk. To nie dziwi - ogólnoświatowy trend na samochody elektryczne jest widoczny także na polskich drogach.

Reklama

Niepokojącą informacją są natomiast wyniki badań rynku samochodów elektrycznych przeprowadzonych przez brytyjski Choose My Car, z których dowiadujemy się ile średnio na wartości tracą samochody elektryczne, i które auta statystycznie tracą najwięcej. Ogólny obraz badań pokazuje, że elektryki tracą znacznie więcej niż samochody napędzane tradycyjnym silnikiem spalinowym.

Elektryki tracą połowę wartości, spalinowe nieco ponad 1/3

Z badań wynika, że w ciągu trzech lat (badania przeprowadzone względem cen samochodów elektrycznych w 2020 roku) samochody elektryczne tracą średnio aż 51% wartości, gdy w tym samym czasie samochody napędzane silnikiem spalinowym tylko 37%. Na tapetę wzięto 10 popularnych na brytyjskim rynku samochodów elektrycznych. Jest też zaskakujący lider tego rankingu.

W wartościach kwotowych najwięcej tracą samochody z górnej półki cenowej - między innymi samochody Tesli, jednak procentowo wygląda to zupełnie inaczej - najwięcej tracą samochody elektryczne o niższej cenie zakupu.

Ranking utraty wartości samochodów elektrycznych po trzech latach od zakupu

Niekwestionowanym liderem jest tutaj Hyundai Ioniq, który w ciągu trzech lat od zakupu traci średnio aż 67% wartości, a na niechlubnym podium stoją jeszcze BMW i3 - 64% oraz mało popularny na polskim rynku Renault Zoe - 61%. Po drugiej stronie skali stoi Polestar 2 - 40% wartości i trójka: Kia Niro, Tesla Model 3 oraz Honda E - po 43% spadku wartości.

Ranking utraty wartości samochodów elektrycznych po trzech latach (cena bazowa 2020):

  1. Hyundai Ioniq - 67%
  2. BMW i3 - 64%
  3. Renault Zoe - 61%
  4. Nissan Leaf - 58%
  5. VW ID.3 - 55%
  6. Tesla Model S - 46%
  7. Mini Electric - 44%
  8. Honda E, Kia e-Niro, Tesla Model 3 - 43%
  9. Polestar 2 - 40%

Wyższe ceny i większy spadek wartości elektryków

Zważywszy na znacznie wyższe ceny zakupu samochodów elektrycznych i aż o 14% wyższy spadek wartości niż samochody spalinowe to nie jest dobra wiadomość dla miłośników elektryków. Dobrą informacją może być prognoza IEA mówiąca o tym, że ceny mniejszych samochodów elektrycznych w najbliższym czasie powinna stać się bardziej konkurencyjna, aby stały one się opłacalną alternatywą dla miejskich samochodów spalinowych.

***

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: samochody elektryczne | ceny samochodów | elektromobilność
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy