Polskie drogi

Zawrócił i pojechał pod prąd tunelem na Zakopiance. A tam nic się nie ukryje

​Dużą nieodpowiedzialnością wykazał się kierowca, który w tunelu pod Luboniem Małym na drodze ekspresowej S7 zawrócił i pojechał pod prąd. Jego zachowanie nagrały kamery monitoringu, a wideo został opublikowane przez GDDKiA.

Nowoczesne tunele wybudowane w ostatnich latach na drogach ekspresowych są wyposażone nie tylko w systemy odcinkowego pomiaru prędkości, ale również automatycznej detekcji zagrożeń. 

Zawrócił w tunelu na Zakopiance i pojechał pod prąd

Każda nieodpowiedzialne zachowanie kierowcy, jak np. zatrzymanie się na pasie awaryjnym, jest od razu wykrywane i alarmowane jest Centrum Zarządzania Tunelem. Uwadze operatora nie mógł więc umknąć kierowca, który w tunelu najpierw się zatrzymał, a następnie zawrócił i ignorując innych kierowców, którzy dawali mu znaki światłami, pojechał z powrotem, by zjechać z drogi ekspresowej na pobliskim węźle.

Reklama

Takie zachowanie było skrajnie niebezpieczne i kierowca musi się teraz liczyć z konsekwencjami. Za stworzenie zagrożenia w ruchu w drogowym odpowie przed sądem i może nawet stracić prawo jazdy.

Tunel to na tyle skomplikowany obiekt inżynieryjny, że w przeciwieństwie do mostów czy wiaduktów nigdy nie jest pozostawiony samemu sobie, ale nieustannie, przez 24 godziny na dobę jest monitorowany. 

System monitoringu składa się 26 kamer obrotowych, 30 kamer stałopozycyjnych i 114 kamer do wideodetekcji. Te ostatnie, rejestrują dane dwutorowo - poprzez dwa obiektywy: obrazu widzialnego i obrazu termowizyjnego.

Tunel jest monitorowany 24h na dobę. Nic się nie ukryje

Dlatego wraz z tunelem na Zakopiance powstało Centrum Zarządzania Tunelem, czyli miejsce, z którego jest prowadzony nadzór na funkcjonowaniem i bezpieczeństwem tunelu. Wybudowano je przy węźle Skomielna.

Centrum Zarządzania Tunelem (CZT), pracuje 24 godziny na dobę 7 dni w tygodniu. Obraz z kamer zapisywany jest przez system monitoringu. Każde zatrzymanie pojazdu czy też pojawienie się pieszego wzbudza alarm, więc to nie jest tak, że operator sam musi dostrzec niewłaściwie zachowanie kierujących.

W centrum znajduje się m.in. ściana wizyjna, która pozwala na stały monitoring, centrala PPOŻ, stacja operatorska łączności alarmowej oraz stacje mikrofonowe DCS (Digital Communication System), w tym też stacje dla straży pożarnej. Dyspozytorzy Centrum mają również dostęp do paneli sterowania wentylacją w trybie pożarowym, rozdzielni zasilania dyspozytorni czy też zasilacza napięcia bezprzewodowego.

Nadzór nad tunelem kosztuje ponad milion zł miesięcznie

Samo utrzymanie tunelu kosztuje fortunę. Już w październiku ubiegłego roku GDDKiA podpisała umowę na kompleksowe utrzymanie systemów bezpieczeństwa i urządzeń obsługi tunelu pod Luboniem Małym. Przez dwa najbliższe lata zadania te będzie wykonywać konsorcjum firm Voltar System i Wasko, które otrzymają wynagrodzenie w wysokości 28 milionów zł. To oznacza, że sam nadzór na tunelem będzie kosztował grubo ponad milion zł miesięcznie.

W ramach tego wynagrodzenia wykonawca będzie musiał na bieżąco eksploatować, serwisować i konserwować szereg systemów infrastruktury tunelu. W obiekcie pod Luboniem Małym, jak i przynależnych budynkach, dwóch stacji transformatorowych i dwóch stacji wentylatorowych, zainstalowano wiele różnych systemów, m.in.:

  • zasilania elektroenergetycznego podstawowego i awaryjnego,  
  • kompleksowego oświetlenia, wentylacji, pomiaru CO, NO i widoczności, 
  • detekcji i sygnalizacji pożaru, 
  • łączności alarmowej i technicznej,  
  • łączności radiowej, nagłośnienia,  
  • sterowania i zarządzania tunelem,  
  • wyposażenia komunikacyjnego, 
  • monitoringu wizyjnego i detekcji, kontroli dostępu, 
  • zapobiegania gołoledzi. 

Jakie zachowanie jest zabronione podczas jazdy tunelem?

Podczas jazdy w tunelu zabrania się:

  • zatrzymywania
  • cofania
  • zawracania

Ponadto kierowca w tunelu takim jak na Zakopiance (czyli znajdującym się poza obszarem zabudowanym i mającym ponad 500 m długości), muszą zachować minimalny odstęp:

  • 50 m od kolejnego samochodu, jeśli prowadzi się autobus lub pojazd o DMC nieprzekraczającej 3,5 t;
  • 80 m, jeśli jedzie się pojazdem o specyfikacji innej niż wymieniona powyżej.

Z kolei przepisy nie wymagają, aby podczas przejazdu przez tunel używać świateł mijania - wystarczą te do jazdy dziennej. Zdecydowanie jednak odradzamy taką jazdę - przy światłach dziennych tył naszego samochodu nie jest w żaden sposób oświetlony, przez co inni kierujący zauważą nas później, niż by mogli.

Jaki mandat za nieprawidłową jazdę w tunelu?

GDDKiA przypomina, że każdy taki przypadek jest zgłaszany policji i kierujący muszą liczyć się z otrzymaniem kary za swoje nieodpowiedzialne zachowanie. 

Taryfikator przewiduje następujące mandaty:                          

  • zawracanie w tunelu - wysokości 200 zł oraz 5 punktów karnych;
  • cofanie w tunelu - 200 zł oraz 2 punkty karne;
  • nieuzasadnione zatrzymanie w tunelu - grzywna w wysokości 200 zł oraz 1 punkt karny;
  • jazda bez świateł (przynajmniej dziennych) w tunelu - 200 zł oraz 4 punkty karne.

***

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: tunel na Zakopiance
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama