Uwaga, kierowcy. Oto zupełnie nowy znak. Już obowiązuje!
W życie wchodzą właśnie dwie nowelizacje rozporządzeń dotyczących znaków i sygnałów drogowych. Oznacza to, że na ulicach pojawi się wkrótce nowe oznakowanie!
Nowe przepisy mają na celu usprawnienie ruchu rowerowego w miastach. Nie oznacza to jednak, że dotyczą one wyłącznie cyklistów.
Zupełną nowością jest znak P-27 czyli - tzw. "sierżant rowerowy" (z uwagi na kształt przypominający wojskowe oznaczenie rangi starszego sierżanta). Będzie on stosowany tam, gdzie - z różnych przyczyn - nie można wygospodarować pasa ruchu dla rowerów. Kształt szewronu informować ma kierowców o kierunku ruchu cyklistów. Nowe przepisy pozwalają bowiem, by - na niektórych, jednokierunkowych, drogach w obszarze zabudowanym - rowerzyści mogli poruszać się pod prąd!
Jak czytamy w nowym rozporządzeniu "znak P-27 umieszcza się na wylocie ze skrzyżowania i powtarza nie rzadziej niż co 50 m."
Wbrew pozorom nie chodzi o to, by propagować drogową anarchię. Umożliwienie rowerzystom przejazdu w obu kierunkach na wybranych drogach jednokierunkowych sprawić ma, że cykliści omijać będą główne, niebezpieczne dla nich arterie miasta.
Nowela dopuszcza też stosowanie nowych, pionowych, niewielkich znaków na drodze dla rowerów mających pomóc cyklistom w określeniu pierwszeństwa przejazdu. Ponadto nowe przepisy przewidują też wydłużenie czasu palenia się zielonego światła na przejazdach dla rowerów.
Ministerstwo infrastruktury poinformowało, że w ub. roku długość rowerowych szlaków turystycznych w Polsce wynosiła ponad 18 tys. km, a ścieżek rowerowych - ponad 9 tys. km. Resort zwrócił uwagę na finansowany z pieniędzy unijnych projekt "Trasy rowerowe w Polsce Wschodniej". Obejmuje on budowę 2 tys. km tras rowerowych w pięciu województwach: warmińsko-mazurskim, podlaskim, lubelskim, świętokrzyskim i podkarpackim. Wartość inwestycji to blisko 300 mln zł, z czego 236,3 mln zł pochodzi z funduszy UE.
Z danych przedstawionych przez ministerstwo wynika, że Polacy kupują ok. miliona nowych rowerów rocznie, a ponad 63 proc. polskich gospodarstw domowych ma przynajmniej jeden rower. "Dużą popularnością cieszą się systemy (wypożyczalni - PAP) rowerów miejskich, które funkcjonują już w wielu polskich miastach, w tym we Wrocławiu, Poznaniu, Warszawie, Szczecinie, Lublinie, Katowicach, Bydgoszczy, i planowane są w kolejnych - w Olsztynie, Łodzi" - zaznaczyło MIR. Dodało, że największy operator wypożyczalni, firma Nextbike Polska, odnotował w sierpniu tego roku 3 mln wynajmów.
"Z funduszy europejskich na lata 2014-20 na transport rowerowy przeznaczymy łącznie około 375,5 mln euro" - podkreśliła w czwartkowym komunikacie MIR jego szefowa Maria Wasiak. Dodała, że promowanie komunikacji pieszej i rowerowej to jedno z działań zapisanych w polskiej Strategii Rozwoju Transportu do 2020 r.
Mobilność miejska i wykorzystanie rowerów jako środka transportu były głównym tematem nieformalnego spotkania ministrów ds. transportu w środę w Luksemburgu. Brała w nim również udział szefowa MIR. Ministrowie przyjęli deklarację dotyczącą rowerów jako środka transportu przyjaznego środowisku.
"W deklaracji ministrów ws. promocji transportu rowerowego, przygotowanej przez prezydencję luksemburską, wskazuje się na pozytywne aspekty transportu rowerowego: wpływ na redukcję emisji gazów cieplarnianych, zmniejszenie zatłoczenia i hałasu w miastach, zmniejszenie wydatków na infrastrukturę, tworzenie nowych miejsc pracy i rozwój nowych technologii, zwiększenie efektywności energetycznej oraz poprawę stanu zdrowia społeczeństwa poprzez obniżenie wskaźnika zachorowalności i śmiertelności" - podkreśliło MIR.