Polskie drogi

Tunelem pod Ursynowem przejechało już ponad 5,3 mln pojazdów

20 grudnia 2021 roku oddany do użytku został tunel pod Ursynowem w ciągu Południowej Obwodnicy Warszawy. Od tamtej pory przejechało nim ponad 5,3 mln pojazdów.

Poinformowała o tym rzeczniczka warszawskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Małgorzata Tarnowska.

Tunel pod Ursynowem. Więcej samochodów jeździ na wschód

Ostatni fragment Południowej Obwodnicy Warszawy, który połączył funkcjonujące już odcinki autostrady A2 został oddany do ruchu do ruchu 20 grudnia ubiegłego roku. "Od tego czasu pokonało go już ponad 5 mln 300 tys. pojazdów. Więcej kierowców jeździ w kierunku Terespola - to ok. 2,9 miliona. W kierunku Poznania to nieco ponad 2,4 miliona" - podkreśliła Małgorzata Tarnowska.

"4,6 km trzypasowej trasy pomiędzy węzłami Puławska i Warszawa Wilanów, której połowę długości stanowi najdłuższy drogowy tunel w Polsce, można pokonać w ciągu niespełna pięciu minut. Przejazd tranzytem przez Warszawę, pomiędzy węzłami Konotopa i Lubelska, zajmuje mniej niż pół godziny" - przekazała rzeczniczka warszawskiego oddziału GDDKiA.

Reklama

Ograniczenie do 80 km/h i odcinkowy pomiar prędkości

Przypomniała, że podczas jazdy tunelem należy przestrzegać ograniczeń prędkości. "Dozwolona prędkość to 80 km/h. Należy także trzymać odpowiedni dystans do poprzedzającego auta oraz unikać zmian pasa ruchu. Nie wolno się zatrzymywać. Ponadto działa odcinkowy pomiar prędkości. To bardzo pomocne narzędzie do mobilizacji kierowców, aby przestrzegali ograniczenia prędkości i jechali bezpiecznie. Do dziś nie odnotowaliśmy w tunelu żadnego wypadku" - zaznaczyła.

Poinformowała przy tym, że 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu pracownicy Centrum Zarządzania Tunelem kontrolują sytuację w tunelu. "Do dyspozycji mają podgląd ze 134 kamer zamontowanych wewnątrz i na wlotach obiektu. Wizyjny system dozoru posiada funkcję automatycznego wykrywania określonych zdarzeń, np. pojawienie się pieszego, zatrzymanie pojazdu lub jazdę pod prąd. Algorytmy są w stanie identyfikować, monitorować i zgłaszać sytuacje oraz obiekty mogące stanowić potencjalne ryzyko wypadku lub pożaru. Dostęp do monitoringu, oprócz naszego CZT, mają również Komenda Stołeczna Policji oraz Centrum Bezpieczeństwa m.st. Warszawa" - wskazała.

W tunelu działa szereg systemów bezpieczeństwa

"Obiekt jest wyposażony w system zasilania podstawowego i awaryjnego, oświetlenie podstawowe, awaryjne i ewakuacyjne. W układzie wentylacji zamontowany jest system pomiaru stężenia tlenku węgla i tlenku azotu. Automatycznie kontrolowana jest widoczność w tunelu, a czujniki wykryją i zasygnalizują pożar. Obiekt pod Ursynowem wyposażony jest w system punktów alarmowych, komunikacji radiowej służb ratowniczych i porządkowych. W tunelu są również hydranty przeciwpożarowe, odwodnienie, kanalizacja deszczowa, przeciwpożarowa i drenażowa" - podała.

Zapowiedziała też, że w nocy z najbliższego piątku na sobotę Komenda Stołeczna Policji przeprowadzi testy systemu radiokomunikacji w tunelu. "W związku z tym, w nawie w stronę Terespola wyłączony z ruchu zostanie prawy pas. To rutynowa kontrola, która odbywać się będzie kilka razy w roku. Wszelkie działania służb ratowniczych są prowadzone, by weryfikować na bieżąco poprawność działania systemów oraz zapewnić bezpieczeństwo użytkowników" - podkreśliła.

Otwarty pod koniec zeszłego roku ursynowski tunel jest częścią Południowej Obwodnicy Warszawy. Od 22 grudnia 2020 r. kierowcy mają do dyspozycji ponad 15-kilometrowy odcinek tej trasy między węzłami Warszawa-Wilanów a Lubelska wraz z mostem na Wiśle. Na trasę można dostać się przez cztery węzły: Warszawa-Wilanów, Wał Miedzeszyński, Patriotów i Lubelska.

Łączny koszt budowy trzech odcinków S2, stanowiących fragment POW, to ok. 4,6 mld zł, z czego blisko 1,7 mld zł to dofinansowanie z Unii Europejskiej w ramach programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Pomagajmy Ukrainie - ty też możesz pomóc

***

PAP/INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: tunel pod Ursynowem
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama