Tablice "STOP Zły kierunek" pojawią się przy drogach
GDDKiA, chcąc zapobiegać niezamierzonym wjazdom na drogi ekspresowe i autostrady pod prąd, będzie ustawiać specjalne tablice "STOP Zły kierunek".
10 pierwszych takich tablic, w ramach pilotażu, ustawiono w ubiegłoroczne wakacje. Spotkały się one z pozytywną reakcją, wobec czego kolejne pojawią się w miejscach, gdzie mimo stosownego oznakowania i samego układu jezdni wymuszającego prawidłową jazdę, niektórzy kierujący pojazdami łamią przepisy i stwarzają ogromne zagrożenie w ruchu drogowym - dla innych i dla samych siebie.
Charakterystyczne duże żółte tablice z napisem "STOP Zły kierunek" i symbolem dłoni z umieszczonym na niej piktogramem znaku zakaz wjazdu, stoją w siedmiu lokalizacjach przy autostradzie A4 na węzłach Opole Zachód, Rzeszów Północ i Przemyśl oraz przed granicą Polski z Ukrainą w Korczowej. Do tego również na łącznicy węzła Głogów Południe na drodze ekspresowej S3 oraz w dwóch punktach na węźle Świlcza na S19.
Kolejnych 111 tablic ostrzegających przed wjazdem pod prąd, pojawi się w kilkudziesięciu lokalizacjach, zarówno w obrębie węzłów jak i MOP-ów. Tablice staną między innymi na autostradowych węzłach Łódź Górna i Piątek na A1 oraz Stryków i Zgierz na A2. Pozostałe dotyczą węzłów na drogach ekspresowych lub MOP-ów:
- S1 - Bielsko-Biała Lipnik, Żywiec Soła i Zwardoń,
- S2 - Patriotów w Warszawie,
- S3 - Myślibórz, Gryfino, Pyrzyce, Skwierzyna i Gorzów Wielkopolski Południe,
- S5 - Czerniejewo,
- S6 - Gdynia Chylonia, Gdańsk Osowa i Kowale,
- S7 - Barcza, Kielce Południe, Jaworznia, Skarżysko Północ i Powierz oraz na MOP-ach Ostróda, Grabin, Olsztynek, Lutek i Pawliki,
- S8 - Sieradz Południe, Jakubów, Tomaszów Mazowiecki Południe, Studzianki, Paszków, Wypędy, Mszczonów Północ, Zambrów Zachód i Kołaki,
- S10 - Wałcz Północ, Wałcz Zachód i Witankowo,
- S11 - Kórnik Północ, Kórnik Południe, Gądki, Koninko, rondo Strugi i Szczecinek Śródmieście,
- S12 - MOP-y Markuszów, Piaski Zachód,
- S17 - MOP Niwa Babicka i Sarny,
- S19 - Kock Południe i Kock Północ,
- S52 - Jasienica, Bielsko-Biała Wapienica, Bielsko-Biała Francuska
- S74 - Kielce Zachód.
Montaż tablic powinien rozpocząć się w pierwszej połowie marca.
Przypomnijmy, że tablice informacyjne nie są znakiem drogowym, a mają służyć jako wzmocnienie obowiązującej organizacji ruchu. Kwestię znaków drogowych reguluje tzw. "czerwona książka", czyli rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach.
Wjazdy na autostrady i drogi ekspresowe są oznakowane zgodnie z wymogami wspomnianego wcześniej rozporządzenia Ministra Infrastruktury. Układ łącznic i jezdni wymusza na kierowcach prawidłową jazdę. Niestety czasami słyszymy o przypadkach poruszania się po drogach szybkiego ruchu pod prąd. Niektórzy kierujący pojazdami ewidentnie łamią przepisy i stwarzają ogromne zagrożenie w ruchu drogowym - dla innych, jak i samych siebie.
Jeżeli zobaczymy tablicę STOP Zły kierunek, będzie oznaczało, że jedziemy pod prąd. Jeżeli mamy jeszcze możliwość wyboru - wjedźmy w prawidłową łącznicę lub skręćmy w kierunku wyjazdu z MOP.
Jak zachować się, gdy pomimo tablicy lub tradycyjnego oznakowania wjedziemy pod prąd na drogę szybkiego ruchu? Należy bezzwłocznie się zatrzymać w bezpiecznym miejscu - najlepiej na pasie awaryjnym i włączyć światła awaryjne. Następnie z zachowaniem szczególnej ostrożności opuścić pojazd i, jeśli to możliwe, schronić się za barierą ochronną.
Kolejną czynnością powinno być powiadomienie służby drogowej lub policji, które pomogą kierowcy wydostać się z "pułapki". GDDKIA apeluje, żeby pod żadnym pozorem nie próbować samodzielnie zawracać! Powoduje to dodatkowe zagrożenie dla nas samych i innych uczestników ruchu. Takie manewry mogą skończyć się tragicznie.
***