Polskie drogi

Rusza budowa kolejnego odcinka S7

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w czwartek przekazała wykonawcy plac budowy drogi ekspresowej S7 między Skomielną Białą i Rabką Zdrój; budowa ma ruszyć 28 kwietnia. Wciąż nie podpisano umów z wykonawcami pozostałych dwóch odcinków górskiej „zakopianki”.

Jak poinformowała Iwona Mikrut, rzeczniczka krakowskiego oddziału GDDKiA, odcinek o długości 6,1 km między Skomielną Białą i Chabówką zbuduje włoska firma Salini Impregilo za ponad 615 mln zł. Wykonawca zadeklarował wybudowanie nowego odcinka "zakopianki" w ciągu 22 miesięcy od daty zawarcia umowy (marzec 2016). Udzieli też 10-letniej gwarancji jakości.

"Zanim zacznie powstawać nowa droga trzeba wykonać prace przygotowawcze, wykarczować pnie po wyciętych drzewach, geodeci muszą zrobić inwentaryzację, geolodzy badania kontrolne podłoża a saperzy sprawdzić czy nie ma gdzieś materiałów wybuchowych" - zaznaczyła rzecznik.

Reklama

Na liczącym 6,1 km odcinku od Skomielnej Białej do Chabówki oprócz dwujezdniowej drogi wybudować trzeba m.in. dwa węzły drogowe Skomielna Biała i Zabornia. Na węźle Skomielna będą zjazdy na Wadowice i Nowy Sącz, natomiast na węźle Zabornia zjazdy na Nowy Targ i Chyżne.

Przedstawiciele GDDKiA zwrócili uwagę, że górzyste ukształtowanie terenu spowodowało konieczność budowy wielu obiektów inżynierskich. Ponad jedna trzecia tego odcinka drogi ekspresowej, czyli ok. 2,3 km poprowadzona będzie na wiaduktach. Powstanie ich 17, w tym najdłuższy, liczący 992 metry, a także cztery małe mostki na ciekach wodnych przy węźle Skomielna. Tam też powstanie Miejsce Obsługi Podróżnych Zbójecka Góra.

Budowa górskiego fragmentu drogi ekspresowej S7 od Lubnia do Rabki została podzielona na trzy osobne przetargi. Rzecznik krakowskiego GDDKiA powiedziała PAP, że dla pozostałych dwóch odcinków wciąż trwa kontrola wyników przetargów prowadzona przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Umowy mają zostać podpisane niezwłocznie po zakończeniu tej kontroli.

Dla około 3-kilometrowego odcinka tunelowego "zakopianki" pomiędzy Naprawą i Skomielną Białą na wykonawcę wybrano włoską firmę Astaldi, która przedstawiła ofertę opiewającą na blisko 969 mln i zadeklarowała wykonanie inwestycji w 54 miesiące od daty zawarcia umowy. Firma będzie miała za zadanie wybudowanie odcinka tunelowego drogi klasy S długości ok. 3 km, w tym dwukomorowego tunelu o długości ponad 2 km.

Przetarg na liczący 7,6 km odcinek S7 między Lubniem i Naprawą wygrało polsko-ukraińskie konsorcjum przedsiębiorstw: IDS-BUD SA z Warszawy i Altis-Holding z Kijowa. Wykonawca zaoferował, że za prawie 522 mln zł, w ciągu 22 miesięcy od daty zawarcia umowy wybuduje ten odcinek drogi ekspresowej. Na tym fragmencie oprócz dwujezdniowej drogi klasy S, wybudować trzeba m.in. dwa MOP-y: Lubień i Krzeczów oraz 10 obiektów inżynierskich i sześć małych mostków na potoku Krzywańskim.

Droga krajowa nr 7 (na niektórych odcinkach S7) jest jednym z najważniejszych szlaków komunikacyjnych w Polsce przebiegającym od Gdańska do Rabki-Zdroju. Jej długość wynosi ok. 720 km. Nową trasę w większości zlokalizowano w miejscu istniejącej drogi krajowej nr 7, czyli w korytarzu trasy europejskiej E-77. Droga połączy aglomerację trójmiejską, warszawską i krakowską.

PAP
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy