Przerażające statystyki dotyczące wypadków w Polsce
Polska razem z Litwą, Łotwą i Rumunią jest w europejskiej czołówce krajów, w których w wypadkach najczęściej giną rowerzyści i piesi. Według raportu Europejskiej Rady do spraw Bezpieczeństwa Transportu to blisko połowa zabitych w wypadkach w naszym kraju.
Raport porównuje dane dotyczące bezpieczeństwa na drodze z ostatnich dwunastu lat. Od 2001 do 2013 roku życie na drogach straciło 138 tys. 400 pieszych i rowerzystów. Tylko w roku 2013 zginęło ponad 7 tys. 600 osób. W Europie zgony pieszych i rowerzystów w wypadkach to odpowiednio 21 i 8 proc. wszystkich ofiar śmiertelnych. W Polsce ponad 40 proc. ofiar wypadków to piesi i rowerzyści.
W całej Unii od dekady widać wyraźny spadek liczby ofiar wśród rowerzystów i pieszych - odpowiednio o 37 i 41 proc. - ale nie w Polsce. U nas spadek jest wciąż bardzo wolny. W przypadku pieszych co roku ginie ponad tysiąc osób. Podobnie jest w przypadku rowerzystów. Dziesięć lat temu ginęło ponad sześćset osób - teraz trzysta osób.
Nie jesteśmy zadowoleni z postępów, jakie robi Polska - pisze Ilona Buttler, jedna z autorek raportu. Sytuacja poprawia się, ale powoli. Wprowadzono obowiązek noszenia przez pieszych odblasków, przygotowano też poradniki dla pieszych. (...) Wciąż jest wiele do zrobienia w tym obszarze - dodaje.
W Polsce co roku na milion mieszkańców ginie aż 32 pieszych. Podobnie jest na Litwie (35) i w Rumunii (37). Dla porównania w najbezpieczniejszych krajach - Holandii, Norwegii, Szwecji i Danii to mniej niż cztery osoby na milion.
Polska dostaje też naganę za działania na rzecz bezpieczeństwa rowerzystów, ale autorzy raportu jako jeden z czynników łagodzących ocenę podają duży wzrost liczby rowerów. Liczba rowerzystów znacznie wzrosła w ostatnich latach, rośnie też liczba ścieżek rowerowych i poprawia się infrastruktura - pisze Ilona Buttler. Trzeba pilnie wprowadzić wiele zmian, w tym regulacji dotyczących wspólnego korzystania z drogi przez rowerzystów i innych kierowców. Trzeba też zintegrować infrastrukturę rowerów z istniejącą siecią dróg – podkreśla.
Europejska Rada do spraw Bezpieczeństwa Transportu sugeruje wiele rozwiązań, które powinny ograniczyć liczbę śmiertelnych wypadków z udziałem rowerzystów i pieszych. To między innymi rozszerzenie w miastach stref z ograniczeniem prędkości do trzydziestu kilometrów na godzinę, niższe limity prędkości dla kierowców na skrzyżowaniach i fizyczne oddzielenie ruchu rowerzystów i pieszych od samochodów. Podczas remontów dróg Rada zaleca przede wszystkim podnoszenie jakości ścieżek rowerowych i chodników, a dopiero potem remonty nawierzchni jezdni.