Policjanci strajkują i nie dają mandatów. A wypadków mniej!
Analiza liczby wypadków, do których doszło w minione wakacje, może prowadzić do ciekawych wniosków - pozytywnych dla kierowców, ale już niekoniecznie dla budżetu państwa.
Z danych Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji wynika, że od 22 czerwca do 2 września na polskich drogach doszło do 6880 wypadków. To o ponad 800 mniej niż w tym samym okresie ubiegłego roku (spadek o 10,5 proc.). Mniej było także ofiar śmiertelnych - o 27 osób (spadek o 4,2 proc.). Ranne zostały 8223 osoby - o prawie 1200 mniej niż w roku ubiegłym (spadek o 12,7 proc.).
To bardzo dobre wiadomości. Czym policjanci tłumaczą tak wyraźny spadek liczy wypadków?
Podinspektor Radosław Kobryś z Biura Ruchu Drogowego KGP, nie bardzo potrafił wskazać, czemu jest tak dobrze, a przynajmniej dużo lepiej: "Trudno jednoznacznie określić, co wpłynęło na poprawę tych statystyk. Faktem jest, że na drogach była większa liczba policjantów, prowadziliśmy również szereg działań profilaktycznych zwiększających świadomość uczestników ruchu drogowego" - mówił w rozmowie z PAP.
Podinspektor pominął jednak fakt, że od początku lipca policjanci prowadzą... strajk. Polega on na pouczaniu kierowców łamiących przepisy, zamiast karaniu ich mandatami. Te ostatnie wystawiane są tylko za szczególnie naruszenia przepisów, jak przekraczanie dozwolonej prędkości o więcej niż 50 km/h w terenie zabudowanym, co wiąże się z utratą prawa jazdy na trzy miesiące, czy wyprzedzanie na przejściach dla pieszych.
Strajk nie jest czczą gadaniną. Co prawda, nie ma jeszcze danych za cały okres wakacyjny, ale w samym lipcu policjanci wystawili niemal pół miliona mandatów mniej niż w tym samym okresie ubiegłego roku. O ile w lipcu 2017 roku policjanci wystawili kierującym ponad 564 tys. mandatów i ponad 22,5 tys. pouczeń, to rok później liczba mandatów wręczonych kierowcom spadła do ponad 101 tys., wystawiono natomiast ponad 240 tys. pouczeń.
Mamy więc do czynienia nie tylko z drastycznym spadkiem liczby mandatów (z 564 tys. do 101 tys.!) i równie spektakularnym wzrostem pouczeń (z 22,5 tys. do 240 tys, a więc ponad 10-krotnym), ale również z wyraźnie mniejszą liczbą kontroli w ogóle (spadek z 589 tys. do 341 tys.).
Analizując te liczby trudno nie dojść do wniosku, że liczba kontroli, a w szczególności bezwzględne karanie mandatami, nie ma większego znaczenia dla liczby wypadków... Wystarczy sama obecność patroli drogówki na drogach. Inna sprawa, że mocno ucierpi wówczas budżet państwa...
Mirosław Domagała