Kiedy można skręcić, a kiedy zawrócić? Nie patrz na sygnalizatory, bo cię zmylą
Zasady dotyczące skręcania i zawracania na skrzyżowaniach wciąż mylą się kierowcom, część zmotoryzowanych ma o nich tylko przybliżone pojęcie. A przecież zasady są proste i jeśli raz je zapamiętamy, nie będziemy mieć problemów na żadnym skrzyżowaniu.
Popatrzcie na to skrzyżowanie, zwrócicie uwagę na sygnalizację świetlną i znaki poziome. Czy kierowca samochodu znajdującego się na lewym skrajnym pasie ruchu będzie mógł po zapaleniu się zielonego sygnału tylko zawrócić na skrzyżowaniu, czy również skręcić w lewo?
A kierowca na sąsiednim pasie ruchu? Czy będzie mógł tylko skręcić w lewo, czy także zawrócić?
Oczywiście należy zwrócić uwagę na znaki poziome, tzw. strzałki kierunkowe namalowane na pasach ruchu. Jeżeli na lewym pasie znajduje się strzałka kierunkowa do zawracania, to oczywiście z tego pasa można tylko zawracać.
Natomiast strzałka kierunkowa do skręcania w lewo zezwala na zawracanie, ale tylko wtedy, gdy umieszczona jest na lewym skrajnym pasie ruchu. Jeśli znajduje się na innym pasie niż skrajny lewy pas, to zezwala wyłącznie na skręcanie w lewo.
Być może uważny czytelnik zada pytanie, dlaczego na obu sygnalizatorach kierunkowych, zarówno po lewej jak i po prawej stronie jezdni, wyświetlany jest sygnał dotyczący skręcania i zawracania?
Dlatego, że sygnalizator umieszczony po prawej stronie jezdni lub nad jezdnią dotyczy kierujących znajdujących się na wszystkich pasach ruchu. Jeżeli sygnalizatory umieszczone są nad poszczególnymi pasami ruchu, wtedy dotyczą oczywiście kierujących zajmujących dane pasy.
Przy takim oznakowaniu kierujący czerwonym samochodem nie może na tym skrzyżowaniu skręcać w lewo, bo mógłby spowodować kolizję z prawidłowo skręcającym zielonym autem.
Podobnie samochód zajmujący sąsiedni pas ruchu (drugi od lewej) nie może zawracać na tym skrzyżowaniu, bo mógłby spowodować kolizję z prawidłowo zawracającym zielonym samochodem.
Ale uwaga! Jeżeli na lewym skrajnym pasie ruchu występuje strzałka kierunkowa do skręcania w lewo, a sygnalizator kierunkowy S-3 zezwala na skręcanie w lewo i zawracanie, to oczywiście z tego pasa można wykonywać oba manewry.
Czasami kierowcy i dziennikarze zadają pytanie: a co wtedy, gdy jezdnia jest zasypana śniegiem i nie widać znaków poziomych?
Na wielu skrzyżowaniach, zwłaszcza tych skomplikowanych, oprócz znaków poziomych czyli strzałek kierunkowych namalowanych na jezdni występują znaki pionowe powielające ich wskazania. Są to tablice "kierunki na pasach ruchu". Warto zwracać na nie uwagę zwłaszcza wtedy, gdy jezdnia jest zaśnieżona albo inne pojazdy zasłaniają nam znaki poziome.
Przypominam jednak, że jeśli na skrzyżowaniu występuje sygnalizator kierunkowy S-3 wskazujący tylko możliwość skręcania w lewo, to w żadnym razie nie wolno nam w tej sytuacji zawracać na skrzyżowaniu.
Zawrócenie w takiej sytuacji mogłoby spowodować kolizję z pojazdem wyjeżdżającym z drogi poprzecznej.
Niestety, obecnie kandydaci na kierowców przygotowują się do egzaminu teoretycznego najczęściej sami, a w dodatku uczą się tylko pod pytania testowe. Ośrodek nauki jazdy, w którym dobry wykładowca tłumaczy dokładnie wszystkie przepisy to już zamierzchła przeszłość. A podczas szkolenia praktycznego instruktor po prostu nie ma czasu, by skupiać się na takich zagadnieniach i tłumaczyć je kursantowi. On koncentruje się na tym, aby kursant umiał płynnie ruszyć, bezpiecznie zmienić pas nie najeżdżając nikomu drogi itd.
Przy takim systemie szkolenia niedouczeni kierowcy, mający tylko mgliste pojęcie o przepisach ruchu, staną się wkrótce zjawiskiem powszechnym.
Polski kierowca
***