Polski kierowca

Jakim jesteś motocyklistą? Test "Polskiego kierowcy"

W 2018 roku motocykliści uczestniczyli w 2675 wypadkach drogowych, w których zginęło 226 kierujących motocyklami i 12 ich pasażerów, a 2240 motocyklistów i 233 pasażerów motocykli zostało rannych. W porównaniu do roku 2017 liczba wypadków motocyklowych zwiększyła się o 19,4%, liczba zabitych motocyklistów o +3,7%, a liczba rannych o 22,7%.

Spójrzcie na wykres. Łatwo na nim zauważyć gwałtowny wzrost liczby wypadków z udziałem motocyklistów w minionym roku. Dlaczego tak się dzieje? Wyciągnijcie z tego wnioski.

Motocykl jest specyficznym pojazdem i kierowanie nim wymaga znacznie wyższych umiejętności, niż prowadzenie samochodu. Oczywiście nie wszystkie wypadki notowane w statystykach zostały spowodowane przez motocyklistów. Połowa z tych zdarzeń jest formalnie zawiniona przez innych uczestników ruchu.

Warto jednak zastanowić się, czy motocyklista, który pędzi wąskimi ulicami miasta z prędkością 100 km/h albo i więcej, wyłania się nagle zza zakrętu, może mieć uzasadnione pretensje do kierowcy samochodu, jeśli ten nieoczekiwanie skręcił i nie ustąpił mu pierwszeństwa? Czy motocyklista, który śmiga pełnym gazem pomiędzy dwoma jadącymi obok siebie samochodami, powinien się dziwić, że jeden z tych pojazdów skręcił, rozpoczął zmianę pasa ruchu?

Reklama

Ani motocyklami, ani samochodami nie kierują sami mistrzowie. Dobry motocyklista ma to na uwadze, jest przygotowany na błędy innych. Kiepski motocyklista leży na glebie i woła: "Przecież ja miałem pierwszeństwo!"...

Motocykl jest pojazdem znacznie gorzej widocznym na drodze niż samochód, co wynika oczywiście z jego niewielkich gabarytów. Im większa prędkość motocykla, tym bardziej prawdopodobne staje się to, że inny kierowca go nie zauważy w porę. Motocyklista nie jest chroniony nadwoziem pojazdu, pasami bezpieczeństwa czy poduszkami powietrznymi. Każda kolizja oznacza bezpośredni kontakt kierującego z przeszkodą. Ponadto motocykl charakteryzuje się gorszą skutecznością hamowania w stosunku do samochodu. Jest za to o wiele bardziej podatny na nierówności nawierzchni, możliwość uślizgów. Prowadzenie motocykla wymaga ciągłego zaangażowania całego ciała kierującego, co jest warunkiem nie tylko utrzymania równowagi, ale także bezpiecznego pokonywania zakrętów.

Nasuwa się zatem prosty wniosek: jazda motocyklem powinna mieć charakter defensywny, a motocyklista musi nieustannie stosować zasadę ograniczonego zaufania wobec innych uczestników ruchu, przewidywać ich błędy i nieodpowiedzialne zachowania. Mowa tu oczywiście o bezpiecznej jeździe motocyklem.

A z drugiej strony motocykl jest pojazdem bardzo szybkim i wręcz zachęca do wykorzystania swoich osiągów. Mądry motocyklista potrafi te cechy swojego pojazdu pogodzić. Wie, kiedy można odkręcić manetkę, a kiedy trzeba jechać powoli i niezwykle ostrożnie.

Wśród motocyklistów występuje swoista polaryzacja umiejętności i postaw na drodze. Z jednej strony niemało jest prawdziwych pasjonatów, którzy wiedzą o motocyklach niemal wszystko, potrafią świetnie radzić sobie z taką maszyną, a przede wszystkim umieją myśleć i przewidywać. Co więcej, mogą być dla wszystkich wzorem kultury jazdy. Wielu z nich dzieli się swoimi radami i uwagami na różnych forach, przekazując nabytą wiedzę i doświadczenie innym.

Z drugiej strony spora jest grupa motocyklowych oszołomów, którym moc silnika i osiągi pojazdu odbierają rozum. Tacy pędzą na złamanie karku i potem dziwią się, że zaliczyli glebę albo z kimś zderzyli się. W tej grupie są ci, którzy rozwiercają wydech, aby ich moto było jak najgłośniejsze. W nocy wyją silnikami budząc mieszkańców. Jeżdżą agresywnie, domagają się, aby kierowcy "puszek" usuwali im się z drogi, potrafią walnąć pięścią w dach samochodu itd.

Trudno mi ocenić, która grupa motocyklistów jest liczniejsza. Mam nadzieję, że ta pierwsza. Proponuje wam, abyście poddali się próbie i rozwiązali poniższy test. Pozwoli on sprawdzić samego siebie, o ile oczywiście udzielicie szczerych odpowiedzi.

Punkty musicie obliczyć sobie sami, ale zasada jest bardzo prosta: za każdą odpowiedź A otrzymujecie 4 punkty, za B - 3 punkty, za C - 2 punkty, a za  D - 1 punkt. Wystarczy zatem policzyć, ile było odpowiedzi A, B, C lub D i zsumować punkty.

Pytanie 1. Czy zdarza ci się wyprzedzać inne jadące szybko pojazdy, poruszając się pomiędzy nimi, pomiędzy dwoma pasami ruchu?

A)     Robię tak codziennie i nie widzę w tym nic złego

B)     Kilka razy tak mi się zdarzyło

C)     Staram się unikać takich sytuacji

D)     Nigdy tak nie wyprzedzam

Pytanie 2. Czy jeździsz z zagiętą tylną tablicą rejestracyjną?

A)     Tak, bo nie mam ochoty płacić mandatów

B)     Nie, ale rozumiem kolegów, którzy zaginają tablicę

C)     Kiedyś tak robiłem, teraz już nie

D)     Nigdy

Pytanie 3. Czy zdarza ci się podczas jazdy w korku robić przegazówkę i porykiwać silnikiem, aby skłonić kierowców samochodów do usunięcia się z drogi?

A)     Tak, bo powinni patrzeć w lusterka i sami się usunąć

B)     Traktuję to jako sygnał ostrzegawczy

C)     Sporadycznie zdarza mi się

D)     Nigdy tak nie postępuję

Pytanie 4. Jak często zdarza ci się przekraczać dozwoloną prędkość?

A)     Nieustannie ją przekraczam, bo zakazy nie powinny dotyczyć motocykli

B)     Przekraczam ją znacznie poza obszarem zabudowanym

C)      Zdarza mi się jeździć o 15-30 km/h szybciej niż zezwalają znaki

D)     Staram się stosować do ograniczeń prędkości

Pytanie 5. Czy jeździsz bez ubioru ochronnego?

A)     Tak, jeśli jest bardzo ciepło

B)     Tak, jeśli jadę niedaleko

C)      Zdarzyło mi się to kilka razy

D)     Nigdy nie jeżdżę bez ubioru ochronnego

Pytanie 6. Ile razy zdarzyło ci się przejechać przez skrzyżowanie lub przejście dla pieszych podczas wyświetlania sygnału czerwonego?

A)     Często tak postępuję, bo zawsze zdążę przemknąć zanim inni ruszą

B)     Czasami zdarza mi się, bo chcę unikać gwałtownego hamowania

C)      Kilka razy tak postąpiłem

D)     Nigdy tak nie postępuję

Pytanie 7. Ile razy zaliczyłeś wywrotkę z powodu nadmiernej prędkości i niemożności opanowania motocykla?

A)     Co jakiś czas to się zdarza, każdy może się czasem przeliczyć

B)     Miałem takie przypadki podczas mojego pierwszego sezonu

C)     Zdarzyło mi się to jeden raz i wyciągnąłem z tego wnioski

D)     Na szczęście nie miałem takich zdarzeń

Pytanie 8. Rozwierciłeś wydechu, aby twój motocykl był głośniejszy i sprawiał lepsze wrażenie?

A)     Oczywiście, bo ryk silnika upaja mnie

B)     Kiedyś tak zrobiłem, obecnie już nie

C)      Nie, ale trzeba patrzeć na to pobłażliwie

D)     Oczywiście nie, uważam, że to wielka wiocha.

Pytanie 9. Jeśli widzisz przed sobą na autostradzie lub drodze ekspresowej dwa samochody na obu pasach, a jeden z nich wyprzedza drugiego, czy zdarza ci się wyprzedzić oba te pojazdy je poboczem?

A)     Tak, nie stwarzam w ten sposób żadnego zagrożenia

B)     Nie robię tak, ale nie potępiam takiego wyprzedzania

C)     Sporadycznie i wyjątkowo

D)     Nigdy tak nie wyprzedzam

Pytanie 10. Czy zdarzyło ci się jeździć motocyklem bezpośrednio po wypiciu jednego piwa?

A)     Tak, bo jedno piwo mieści się w dozwolonej normie

B)     Kiedyś mi się zdarzało, teraz już nie

C)      Jeden raz tak postąpiłem, ale to już się nie powtórzy

D)     Nigdy nie wsiadam na motocykl po spożyciu jakiegokolwiek alkoholu

Pytanie 11. Czy podnosisz czasem przednie koło podczas ruszania na skrzyżowaniu, aby pokazać jak doskonale masz opanowaną technikę jazdy?

A)     Tak, bo lubię imponować sobie i innym

B)      Kiedyś tak robiłem, teraz już nie

C)      Tylko wyjątkowo, jeśli nie ma za mną innych pojazdów

D)     Nie, bo uważam to za szczeniackie popisy

Pytanie 12. Czy zabrałbyś na swój motocykl pasażera, który jest nietrzeźwy?

A)     Tak, jeśli nie jest całkiem pijany

B)     Tak, jeśli kontaktuje i nie ma zaburzeń równowagi

C)      Raczej nie, chyba że na bardzo krótkim dystansie

D)     W żadnym razie

Pytanie 13. Zbliżasz się do skrzyżowania, z daleka widzisz sygnał zielony. W takim przypadku:

A)     Jadę śmiało, bo wszyscy muszą ustąpić mi pierwszeństwa

B)     Jestem przygotowany do awaryjnego hamowania w razie potrzeby

C)     Trochę zwalniam, bo już miałem przypadki, że samochód skręcił tuż przede mną

D)     Zmniejszam prędkość, uważnie obserwuję całe skrzyżowanie, planuję manewr awaryjny jeśli ktoś mi wyjedzie, nieostrożnie skręci

Pytanie 14.Samochody stoją w korku. Pomiędzy lewym i środkowym pasem przeciska się kilku motocyklistów. Czy uważasz, że w tej sytuacji możesz przeciskać się pomiędzy samochodami stojącymi na pasie środkowym i prawym?

A)     Tak, to moja sprawa, którędy chcę jechać

B)     Jeśli tam jest luka, to tak

C)     Staram się unikać takich sytuacji

D)     Nie, bo obowiązuje niepisana zasada, że przeciskamy się tylko pomiędzy lewym i środkowym pasem.

Pytanie 15. Samochody stoją w korku. Przeciskasz się pomiędzy nimi, ale kierowca jednego z aut blokuje ci przejazd i nie wykazuje zamiaru zjechania na bok. W tej sytuacji:

A)     Dodaję ostro gazu, migam światłami albo trąbię, bo widocznie to jakiś palant , co nie patrzy w lusterka

B)     Pukam w nadwozie

C)      Jeśli nie mam wyjścia to stoję, ale myślę o takim kierowcy jak najgorzej

D)     Staram się nawiązać z tym kierowcom kontakt wzrokowy przez lusterka i gestem proszę o ułatwienie mi przejazdu

Podsumowanie

Przypominam, że za każdą odpowiedź A otrzymujesz 4 punkty, za B - 3 punkty, za C - 2 punkty, za D - 1 punkt.

Podlicz zatem swoje punkty i dowiedz się prawdy o sobie na następnej stronie.

49 - 60 punktów.

Jesteś motocyklistą bardzo niebezpiecznym, zbyt pewnym siebie i zarozumiałym. Przeceniasz wyraźnie swoje umiejętności, bagatelizujesz zagrożenia, wydaje ci się, że poradzisz sobie w każdej sytuacji. Ostentacyjnie lekceważysz przepisy. Swoją postawą psujesz opinię wszystkim motocyklistom, bo często zachowujesz się agresywnie i po chamsku. Innych uczestników ruchu traktujesz jako gorszych od siebie. Ten sezon może być twoim ostatnim!

35-48 punktów.

Masz pewne umiejętności, ale niestety lekceważysz zagrożenia i czujesz się lepszy, mądrzejszy od innych. Uważasz, że przepisy nie są dla ciebie. Wierzysz w swoją szczęśliwą gwiazdę, liczysz na szczęście i uważasz, że groźny wypadek może spotkać każdego, tylko nie ciebie. Myślę, że wkrótce taki wypadek może ci się przytrafić i dopiero on nauczy cię pokory. Tyle tylko, że ta nauka może być bardzo kosztowna.

20-34 punkty.

Masz zadatki na dobrego motocyklistę, ale czasem ulegasz pokusie i lubisz szarżować. Wykazujesz lekceważenie dla przepisów. Radzę ci: zachowaj więcej pokory, staraj się myśleć na drodze także za innych. Nie wpadaj w samozachwyt i przekonanie, że jeździsz już bardzo dobrze. Jeszcze wiele musisz się nauczyć.

15-19 punktów.

Gratuluję! Jesteś naprawdę dobrym, bezpiecznym motocyklistą. Twoi koledzy powinni traktować cię jako wzorzec do naśladowania. Umiesz myśleć i przewidywać, starasz się wyprzedzająco reagować na różne niebezpieczne sytuacje. Pamiętaj jednak, że nigdy nie należy nadmiernie ufać swojej rutynie, a jeżdżąc motocyklem uczymy się przez całe życie.

Jak widzicie, ja nie bawię się w podlizywanie czytelnikom, lecz mówię otwarcie to co myślę. Motocyklista, który czuje się zbyt pewny siebie, lekceważy zagrożenia i wierzy jedynie w zbawienną moc osiągów swojej maszyny, wcześniej czy później będzie miał poważny wypadek. Motocykl o wiele bardziej niż samochód nie wybacza błędów, zwłaszcza dyletanctwa i zarozumialstwa. Jeśli taki motocyklista zabije tylko siebie, no to trudno, taki był jego wybór. Gorzej, gdy zabije lub porani innych, Bogu ducha winnych ludzi.

Pamiętajcie też, że różni szaleńcy i pozbawieni kultury motocykliści wystawiają fatalne świadectwo całej grupie. To właśnie oni sprawiają, że wielu kierowców i pieszych odnosi się do motocyklistów z niechęcią.

Nie możemy oczywiście wyeliminować takich osobników ze swojego grona. Każdy z nas może natomiast na co dzień prezentować zupełnie inne postawy, pokazywać, że motocyklista to człowiek myślący, jeżdżący bezpiecznie, a w dodatku życzliwy, sympatyczny i kulturalny. Gorąco was do tego zachęcam!

Polski kierowca


INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama