Z Kielc do Radomia drogą S7 pojedziemy za 3 lata
Kielecki Oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) podpisał w czwartek umowę na budowę kolejnego odcinka drogi ekspresowej S7 przebiegającej od przyszłej obwodnicy Radomia do granicy Mazowsza z Świętokrzyskiem.
Wartość kontraktu na budowę kolejnego 22-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S7 wynosi 682 mln zł. Zgodnie z założeniami przewidzianymi w umowie, inwestycja ma zostać zakończona w ciągu 24 miesięcy, z doliczeniem okresów zimowych.
Według dyrektora kontraktu Przemysława Zielińskiego oznacza to, że nową ekspresówką kierowcy pojadą w 2017 roku. Wcześniej muszą się jednak liczyć z pewnymi utrudnieniami związanymi z pracami budowlanymi.
Wyłonionym w przetargu wykonawcą inwestycji jest spółka Dragados S.A.
Jak poinformował kielecki oddział GDDKiA nowy odcinek drogi S7 będzie biegł w przeważającej części po nowym śladzie, wytyczonym na wschód od istniejącej drogi krajowej nr 7 Radom - Skarżysko-Kamienna. Każda z dwóch jezdni nowej trasy będzie miała dwa pasy ruchu po 3,5 m szerokości oraz 2,5-metrowy pas awaryjny.
W okolicach Szydłowca powstaną trzy węzły drogowe (Szydłowiec Północ, Szydłowiec Centrum i Szydłowiec Południe). Z takiego rozwiązania cieszy się burmistrz miasta Andrzej Jarzyński. W rozmowie z PAP w czwartek powiedział, że "zaplanowanie w okolicach miasta aż trzech bezkolizyjnych węzłów drogowych pozwoli na dobre skomunikowanie z miastem oraz terenami inwestycyjnymi".
Samorządowiec liczy, że dobra dostępność komunikacyjna przełoży się na większą atrakcyjność miasta w oczach inwestorów.
Na koniec maja br. w powiecie szydłowieckim stopa bezrobocia wynosiła 36,4 proc. Jarzyński ma nadzieję, że już same prace związane z budową drogi wygenerują nowe miejsca pracy. "Potrzeba będzie około tysiąca osób do pracy. Będzie potrzeba transportu, wydobycia surowców drogowych, które posiadamy, do tego dochodzi część gastronomiczna i hotelowa" - zaznaczył.
Kielecki oddział GDDKiA planuje w najbliższym czasie podpisanie umów na kolejne odcinki drogi S7. Jak powiedziała dziennikarzom jego dyrektor Ewa Sayor, najwcześniej planowane jest podpisanie umowy na odcinek tej trasy od Jędrzejowa do granicy województw świętokrzyskiego i małopolskiego, potem Chęciny-Jędrzejów i obwodnica Radomia.
"Gdzieś na przełomie roku planujemy także podpisanie umowy na kilkukilometrowy, najkrótszy odcinek od granicy województw świętokrzyskiego i mazowieckiego do Skarżyska-Kamiennej" - dodała.
Sayor przypomniała, że w sprawie ostatniego z wymienionych odcinków trwa spór prawny GDDKiA z ekologami.
Droga krajowa nr 7 (w części S7) jest jednym z najważniejszych szlaków komunikacyjnych w kraju. Łączy Trójmiasto i Warszawę z Kielcami, Krakowem i Słowacją. W ostatnich latach fragmenty tej drogi zostały przebudowane do parametrów drogi ekspresowej m.in. na odcinkach Skarżysko-Kamienna - Kielce oraz na obwodnicy Kielc. Nic nie dzieje się natomiast na małopolskim odcinku, czyli od granicy województwa do Krakowa.