Wybrano wykonawcę 25 km autostrady A1 pod Łodzią
Wybrano wykonawcę na budowę 25-km odcinka autostrady A1 między Piotrkowem Trybunalskim a Kamieńskiem w Łódzkiem. Wartość kontraktu to 857 mln zł brutto - poinformował rzecznik łódzkiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Maciej Zalewski.
Budowę autostrady A1 podzielono na pięć części, z których cztery przebiegają przez Łódzkie. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) podpisała już umowy na budowę trzech odcinków w Łódzkiem.
A1 będzie realizowana w śladzie obecnej trasy dk nr 1. Budowę odcinka A (od Tuszyna do węzła Piotrków Trybunalski - 15,9 km) za 478,9 mln zł brutto zrealizuje konsorcjum firm Budimex - Strabag. Te same firmy za 573,1 mln zł brutto wybudują odcinek C (od węzła Kamieńsk do węzła Radomsko - 16,7 km), a D (od Radomska do granicy z woj. śląskim - 7 km) za 338,25 mln zł brutto wykona PUT Intercor. Te fragmenty trasy - zgodnie z zawartymi umowami - mają być gotowe do 2022 r.
Do tej pory kontraktu nie udało się zawrzeć z wykonawcą fragmentu B obejmującego budowę blisko 25 km autostrady A1 od węzła Piotrków Południe do węzła Kamieńsk. W listopadzie ub. roku GDDKiA musiał ogłosić kolejny przetarg na budowę tego odcinka trasy, bo wyłowiony wcześniej wykonawca zrezygnował z zawarcia kontraktu.
Jak poinformował we wtorek Zalewski, w nowym przetargu najkorzystniejszą ofertę złożyła firma Mirbud. Inwestycja będzie realizowana w systemie projektuj i buduj. Wykonawca ma 35 miesięcy na realizację przedsięwzięcia, w tym 10 miesięcy na projekt, resztę na roboty budowlane. Rzecznik przypomniał, że w przypadku prac budowlanych wyłączone są okresy zimowe od 15 grudnia do 15 marca. Wartość kontraktu to 857 mln zł brutto.
"Udało się także wyłonić najkorzystniejszą ofertę na nadzór dla opisywanego odcinka. Złożyło ją konsorcjum firm: Drogowa Trasa Średnicowa z Katowic i INKO Consulting z Pszczyny. Cena oferty to blisko 14,1 mln zł" - dodał.
Zalewski podkreślił, że oba wybory nie są jeszcze prawomocne.
A1 jest jedyną polską autostradą o przebiegu południkowym, przecinającą całe terytorium kraju. Jednocześnie stanowi ona część Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T) oraz priorytetowego projektu "Autostrada Gdańsk-Brno/ Bratysława-Wiedeń". Po zakończeniu budowy trasa utworzy główny szlak komunikacyjny łączący Trójmiasto z Czechami w Gorzyczkach, prowadząc przez okolice Torunia, Łodzi i Katowic. Ma też ułatwić dostęp do polskich portów transportom z Czech, Słowacji czy Węgier, a w efekcie rozwój rodzimej gospodarki.