Budowa autostrad

Tunel pod Ursynowem domknął obwodnicę Warszawy

Oddanie do użytku tunelu na Ursynowie oznacza zakończenie budowy Południowej Obwodnicy Warszawy. Znajdująca się w ciągu drogi ekspresowej S2 (a szerzej - autostrady A2) trasa ma od poniedziałku około 33 km długości.

 Dzięki temu kierowcy mogą przejechać tranzytem na osi wschód-zachód od węzła Konotopa do węzła Lubelska.

Po otwarciu 4,6-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S2 pomiędzy węzłami Puławska i Warszawa Wilanów wraz z tunelem pod Ursynowem, Południowa Obwodnica Warszawy spina autostradę A2 wchodzącą w skład europejskiej trasy E30. To najważniejszy szlak komunikacyjny na osi wschód-zachód przebiegający przez Europę.

Droga ekspresowa S2

Jako pierwsze do ruchu zostały oddane w 2013 roku dwa odcinki trasy S2. Od węzła Konotopa do węzła Warszawa Lotnisko i kolejny do węzła Puławska wraz z łącznikiem S79 do węzła Marynarska. Z kolei od grudnia 2020 roku kierowcy mają do dyspozycji kolejne dwa odcinki liczące ok. 14 kilometrów od węzła Warszawa Wilanów do węzła Lubelska, łączące brzegi Wisły i autostradę A2 po wschodniej stronie Warszawy.

Reklama

Po otwarciu ursynowskiego odcinka POW kierowcy mają do dyspozycji dwunawowy tunel o długości 2335 metrów, który jest najdłuższy w Polsce. W każdej nawie jezdnia ma około 14,5 metra szerokości, na której są po trzy pasy ruchu i pas awaryjny.

"Tunel schodzi pod powierzchnię między ul. Indiry Gandhi a ul. Pileckiego, a wychodzi na skarpie za ul. Nowoursynowską. To skomplikowany obiekt inżynierski zarówno pod względem projektowym, logistycznym jak i wykonawczym. Dużym wyzwaniem było poprowadzenie go pod pierwszą linią metra, przy zachowaniu ciągłości kursowania kolejki podziemnej" - tłumaczyła GDDKiA.

Na oddanym do ruchu ursynowskim odcinku POW obowiązuje ograniczenie tonażowe dla pojazdów ciężarowych powyżej 16 ton w godzinach szczytu komunikacyjnego, czyli od godz. 7 do 10 i od godz. 16 do 20.00. Znaki informujące o całodobowym zakazie przejazdu tranzytowego przez Warszawę umieszczone są na łącznicach zjazdowych z S2 i nie dotyczą ciągu głównego S2 (wraz z tunelem), a dotyczą dróg zarządzanych przez miasto stołeczne Warszawę.

Tunel na Ursynowie z odcinkowym pomiarem prędkości

W tunelu na ursynowskim odcinku Południowej Obwodnicy Warszawy będzie prowadzony odcinkowy pomiar prędkości. "Kontrole będą prowadzone z wykorzystaniem 12 kamer, wykonujących pomiary na trzech pasach ruchu w obu kierunkach" - poinformowała PAP rzeczniczka Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego Monika Niżniak.

"System odcinkowego pomiaru prędkości wyliczy średnią prędkość pojazdu na kontrolowanym odcinku na podstawie czasu przejazdu pomiędzy początkiem i końcem monitorowanego odcinka. W tunelu będzie obowiązywało ograniczenie prędkości do 80 km/h. Po weryfikacji zarejestrowanego naruszenia wszczęte zostaną czynności w sprawie o wykroczenie. Do właściciela pojazdu, którym naruszono przepisy, przesłany zostanie komplet oświadczeń" - przekazała rzeczniczka GITD.

Łączny koszt budowy trzech odcinków S2, stanowiących fragment POW, to ok. 4,6 mld zł, z czego blisko 1,7 mld zł to dofinansowanie z Unii Europejskiej w ramach programu operacyjnego infrastruktura i środowisko.

***

PAP/INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy