Budowa autostrad

Spór w sprawie modernizacji autostrady A4. Wrocławianom grozi paraliż?

Władze Wrocławia sprzeciwiają się decyzji GDDKiA w sprawie rozbudowy Autostrady A4 na odcinku od węzła Wrocław Wschód do Krzyżowej. Zdaniem urzędników - obecnie zaproponowany plan modernizacji może skutkować całkowitym paraliżem południowej części stolicy Dolnego Śląska. W sprawie wystosowano oficjalną petycję.

Władze stolicy kontra GDDKiA

Plany dotyczące rozbudowy autostrady A4 w rejonie Wrocławia już od kilku lat budzą spore kontrowersje. Kwestią sporną jest przebieg zmodernizowanego odcinka pomiędzy węzłem Wrocław Wschód, a miejscowością Krzyżowa. Władze stolicy Dolnego Śląska nie zgadzają się z pomysłem GDDKiA, który zakłada przebudowę autostrady w dotychczasowym śladzie. Jak zwracają oni uwagę -inżynierowie zalecają poprowadzenie inwestycji nowym śladem. Dlaczego?

Południowi Wrocławia grozi paraliż komunikacyjny

Chodzi o analizy ruchu drogowego i szacowany wzrost liczby pojazdów poruszających się po drogach do 2050 roku. Specjaliści alarmują, że przebudowanie autostrady w dotychczasowym śladzie może spowodować wzrost ruchu na węźle bielańskim o blisko 270 procent. Powodem takiego stanu rzeczy będzie masowy tranzyt pomiędzy wschodem i zachodem kraju, który w tym wariancie przeniesie się także do Wrocławia. Sytuacja ta może zagrozić całkowitym paraliżem południowej części dolnośląskiego miasta, a fakt ten bez wątpienia nie pozostanie bez znaczenia dla jego mieszkańców.

Reklama

Co ciekawe, powyższe obliczenia zostały wykonane na zlecenie samej Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Jak podkreślił cytowany m.in. przez Radio Eska wiceprezes wrocławskiego lotniska - Karol Przywara:

Na pomyśle władz Wrocławia skorzysta cały region?

Swój sprzeciw przeciwko rozbudowie trasy w starym śladzie zadeklarowało w sumie 8 prezydentów miast na Dolnym Śląsku wraz z Marszałkiem Województwa Dolnośląskiego. Jak podkreślają lokalne media - spór o przebieg autostrady A4 toczy się już od ponad 4 lat. GDDKiA pozostaje głuche na głosy ekspertów oraz przekazywane wyliczenia. Nie pomagają także ekspertyzy wskazujące, że koszt budowy autostrady w nowym śladzie byłby droższy od rozbudowy obecnej trasy o zaledwie 3 proc. Rozwiązanie proponowane przez m.in. władze Wrocławia przyniosłoby ponadto dodatkowe możliwość rozwoju całego regionu.

Na obecną chwilę wszystko wskazuje, że na odcinku autostrady A4 zostaną dobudowane jedynie nowe pasy ruchu. Ostateczny plan inwestycji dot. rozbudowy wspomnianego fragmentu drogi zostanie zarekomendowany w protokole Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych. Jego zatwierdzenie powinno nastąpić jeszcze przed końcem roku.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Wrocław | autostrada A4 | GDDKiA
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy