Sieć dróg ekspresowych dłuższa o... 6,5 km
Od piątku kierowcy mogą jeździć drugą jezdnią rozbudowanej do standardu drogi ekspresowej obwodnicy Szczuczyna (Podlaskie) na trasie S61 Via Baltica. Inwestycja dofinansowana z UE kosztowała ponad 75 mln zł brutto.
Obwodnica Szczuczyna powstała w 2015 r. jako jednojezdniowa, teraz została rozbudowana do standardu drogi ekspresowej. Dobudowano ponad 6,5 km drugiej nitki, cała obwodnica ma 8 km - poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Projekt i budowa trwały od 2017 r. Obwodnicę rozbudowała firma POLAQUA.
Obwodnica Szczuczyna to trzeci gotowy odcinek trasy S61 Via Baltica (po obwodnicy Augustowa oraz obwodnicy Suwałk). Łącznie te trzy odcinki to 33,5 km gotowej trasy. W realizacji, na różnych etapach przygotowań lub już prac budowlanych, jest jeszcze 177 km Via Baltica - podała GDDKiA.
GDDKiA zapowiada, że w drugiej połowie 2021 r. obwodnica Szczuczyna będzie połączona z będącym obecnie w budowie odcinkiem Via Baltica Stawiski-Szczuczyn i odcinkiem Kolno-Stawiski, a w 2022 r. z odcinkiem Szczuczyn- Ełk Południe.
Druga jezdnia obwodnicy Szczuczyna powstała w technologii betonu cementowego, może się tamtędy odbywać najcięższy ruch. Pierwsza jezdnia ma nawierzchnię bitumiczną.
Rozbudowa obwodnicy Szczuczyna została dofinansowana z UE z programu CEF - Łącząc Europę. Jakub Siwiński z ministerstwa funduszy i polityki regionalnej powiedział, że oddawanie do użytku inwestycji wspieranych z UE to dowód na to, że fundusze te "pracują", wspierają gospodarkę mimo pandemii, "pozwalają przetrwać trudny okres". Zapewniał, że są pozyskane zaliczki z KE z CEF na kolejne etapy Via Baltica - ok. 30 mln euro na odcinku: Szczuczyn - granicy z Litwą.