Rusza budowa tunelu na zakopiance. Najdłuższego w Polsce!

Minister Infrastruktury i Budownictwa Andrzej Adamczyk podpisał w środę w Rabce z przedstawicielem włoskiej firmy Astaldi umowę na budowę tunelu na zakopiance. Będzie to najdłuższy tunel w Polsce. Koszt inwestycji to niemal miliard zł.

Tak będą wyglądać wloty do tunelu / Fot: GDKKIA
Tak będą wyglądać wloty do tunelu / Fot: GDKKIAInformacja prasowa (moto)

Tunel powstanie pomiędzy miejscowościami Naprawa i Skomielna Biała pod górą Mały Luboń.

"Zatory drogowe na zakopiance obrosły legendą. Ja mam swój historyczny zator na tej drodze od godziny 10.30 z Rabki od godziny 23.30 w Krakowie - tak długo pokonywałem zakopiankę jednej z zim. To historyczny moment, na który długo czekaliśmy, czekały pokolenia. Dla wielu jest to droga życia, dzięki której realizują swój biznes, swoje plany życiowe, bo to nie tylko arteria turystyczna. To wreszcie bardzo ważna arteria komunikacyjna dla polskiej gospodarki narodowej, dla polskich portów, bo przecież droga S7 to kanał komunikacyjny dla portów Trójmiasta, to szlak komunikacyjny, z którym łączy się Via Baltica to wreszcie ożywczy szlak komunikacyjny dla Małopolski" - mówił minister Adamczyk.

Zaznaczył, że urzędnicy ministerstwa infrastruktury będą bardzo uważnie śledzić losy budowy tunelu mając pełne zaufanie do generalnego wykonawcy.

"Będziemy bardzo uważnie śledzić losy podwykonawców, bo nie mogą powtórzyć się historie, które miały miejsce przy budowie polskich autostrad, kiedy setki polskich firm, podwykonawców upadły, bankrutowały z powodu kłopotów finansowych" - mówił Adamczyk.

Włoska firma Astaldi S.p.A z Rzymu w procedurze przetargowej zaproponowała najniższą cenę 968 871 778,09 zł i zadeklarowała, że wykona inwestycję w 54 miesiące.

Dwukomorowy odcinek tunelowy drogi klasy S będzie miał 2,06 km długości, z awaryjnymi przejściami między komorami, dwoma portalami oraz pełną infrastrukturą i wyposażeniem technicznym.

Jak powiedziała rzeczniczka krakowskiego oddziału GDDKiA Iwona Mikrut, pod względem geologicznym teren, w którym będzie wiercony tunel jest trudny z uwagi na budowę geologiczną góry, czyli tak zwany flisz karpacki. "Występują tu uskoki tektoniczne z dużą zmiennością nachylenia warstwy geologicznej w stosunku do nachylenia stoku. Ponadto skomplikowane są warunki hydrologiczne w obszarze budowy tunelu" - mówiła.

Jedna z nitek tunelu / Fot: GDKKiAInformacja prasowa (moto)

Dwie nitki tunelu będą drążone metodą austriacką. Polega ona na tym, że na bieżąco wykonuje się obudowy z betonu zbrojonego. W tym przypadku nie jest możliwe drążenie całym przekrojem tunelu, aby nie osłabić górotworu.

Również w środę podpisana została w Krakowie umowa na budowę odcinka zakopianki Lubień-Naprawa. Wykonawcą tego odcinku jest polsko - ukraińskie konsorcjum przedsiębiorstw: IDS-BUD S.A z Warszawy i Korporacja ALTIS-HOLDING z Kijowa. Konsorcjum zaoferowało, że za 521,5 mln w ciągu 22 miesięcy wybuduje ten odcinek drogi ekspresowej, nie wliczając miesięcy zimowych.

Niezależnie trwa budowa innego 6,1 km odcinka zakopianki Skomielna Biała - Chabówka oraz odcinka drogi krajowej nr 47 klasy GP od Rabki - Zdroju do Chabówki . Buduje go włoska firma Salini. Koszt tej inwestycji to 615 mln zł.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas